Svar: Morsyg dreng, som ikke vil sove i egen seng om natten
14. januar 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Melissa
Det er dejligt at I har faste og gode ritualer omkring putning af jeres børn, det er vigtigt og har stor betydning for hvordan barnet sover. Der er dog ingen tvivl om at ser man det fra barnets synsvinkel, så vil søvn altid være en adskillelse fra forældre og en afslutning på alt det spændende der er sket i dagens løb og derfor er det også naturligt at børn gør vrøvl, når de skal sove eller når de i løbet af natten vågner. Samtidig er det helt naturligt at børn netop i 2 års alderen begynder at blivelidt bange for mørke, små dyr og naturligt vægrer sig mod at sove.
Det er derfor ofte en rigtig god idé at give barnet en lille natlampe på værelset, så det er muligt at orientere sig, se hvor man er, når man vågner op, ligesom det kan være dejligt at se døren står åben ud til, så man kan fornemme at man ikke er alene, at man ikke er forladt. Med tvillinger er det naturligvis en trøst at ligge sammen, men glæden ved dette er nok endnu ikke så bevidst hos jeres børn :o)
Det er dejligt og også vigtigt at jeres dreng falder i søvn i sin egen seng og føler det trygt og dejligt at være der. Det er fint at du som udgangspunkt putter, men naturligvis er det dejligt, hvis far også kan og jeg synes det er en god idé, hvis far forsøger at putte og du så begynder at løbe om aftenen imens. Når mor ikke er hjemme, så er den mulighed jo udelukket og far kan evt. tage jeres dreng med rundt i huset, sige godnat til de forskellig ting og vise ham at mor ikke er der.
Det er dog også vigtigt at du lige nu anerkender at din dreng har tydeligt brug for sin mor og at du derfor prioriterer at give ham masser af fysisk kontakt og nærhed i løbet af dagen og aftenen, så han lettere kan slippe dig om aftenen. Det at han så tydeligt klynger sig til dig, når han skal sove, skal ikke overhøres, det er udtryk for et reelt behov og derfor må du prøve at være lidt mere om ham i dagtimerne. Kærtegne ham, give ham kildeture, massere ham, tumle med ham osv.
Når han vågner om natten, så må I prøve at finde ud af hvad det handler om. Det lyder umiddelbart som om at han drømmer og vågner af en drøm og børn kan sagtens i 1½-2 års alderen have drømme som minder lidt om mareridt, hvor de vågner med skrig og er dybt ulykkelige og har rigtig svært ved at finde ro igen. Her skal han naturligvis have trygheden, beroliges og betrygges, men samtidig kan jeg godt forstå at du gerne vil have din seng for dig selv.
Du kan i en periode, forsøge at gå lidt rundt med ham og så atter gå tilbage og putte ham i egen seng. Det at blive båret lidt rundt, kan godt gøre at han tror han kommer ind i din seng, mens han reelt jo er lagt tilbage i sin egen seng igen. Det er dog ikke altid nok og hvis han kun kan falde til ro i soveværelset, så kan du putte med ham der og så når pladsen bliver for trang og han er kommet videre til næste søvnfase, så flytter du ham tilbage til egen seng igen.
Et andet alternativ er at du lægger en madras på gulvet i soveværelset og lader ham komme ind og ligge på den om natten, så kan du fortsat ligge i din egen seng, berolige ham ved at give ham en hånd at holde i og så en gang imellem bare sige lidt "ssyyy", så han stille og roligt vender sig til bare at 'høre' at du er der og bliver beroliget af det og på sigt, således vil kunne sove helt uden hjælp - i sin egen seng.
Nogle børn har stor glæde af at få en juniorseng, det at komme ud af tremmerne og vide at man selv kan gå ind til mor og far, hvis og når man har behov er lige præcis det der skal til for at barnet sover hele natten. Andre børn stiger i stedet ud af sengen igen og igen og igen og igen og her må man som forældre stille og roligt tage barnet ved hånden, fører det tilbage til egen seng, berolige og betrygge barnet i at det er der det skal sove og så putte det igen.
Jeg synes ikke I skal fjerne sutten samtidig med at de skal sove i nye senge. Generelt er det fint at have sut nårman er 2 år, den skal dog kun bruges til søvn og hvis man er meget ked af det. I løbet af dagen skal sutten så vidt muligt ikke være i munden. Så alt efter hvor meget jeres børn bruger sut, så er et en god idé at overveje om I skal trappe brugen af sut ned inden I fjerner den helt.
Med hensyn til opvågninger om natten for at få lidt at drikke, så kan man nogle gange med fordel give barnet en drypfri kop med lidt vand, som det kan have hos sig ved sengen. Så kan de selv tage en tår at drikke, hvis de i løbet af natten vågner op og har behov for det ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske