Brev:
Morsyg dreng, som ikke vil sove i egen seng om natten
14. januar 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Morsyg dreng, som ikke vil sove i egen seng om natten
Hej Helen
Håber alt er vel med dig. Vores dreng og pige er nu blevet 26 måneder gamle. Det er mit helt bestemte indtryk at de trives godt og er godt med i forhold til både motorik, sprog og sociale relationer.
De er i dagpleje om dagen hos en dagplejemor, som de er virkelig glade for og som tager sig godt af dem.
De kommer i seng ved 19.30 ca. og sover til ca. 6 om morgenen hvor de vågner spontant. Om dagen sover de 1,5 time til middag ca.
Vores datter sover som en sten hele natten i sin egen seng. Hun vågner måske en enkelt gang og beder om lidt at drikke men falder hurtigt i søvn igen.
Vores dreng er dog ret urolig om natten – og han er blevet enormt morsyg og jeg vil gerne bede om et råd eller to til hvordan vi skal håndtere dette.
Han siger hele tiden ”det skal mor gøre” hvis der skal ske noget såsom bleskift, han skal have hjælp til tøjet, til at få børstet tænder osv. Det er noget der er opstået i løbet af den seneste måneds tid. Det er kun mig der duer til at putte om aftenen også.
Hvis han ved at jeg er hjemme så er det kun mig der duer hvilket frustrerer hans far meget. Men trods det prøver vi at holde fast i, at det også skal være far der gør nogle af tingene selvom vores dreng ikke synes det er den bedste idé.
Jeg har tænkt på, om det var en idé at jeg simpelthen tog ud og løbe om aftenen et par dage om ugen lige op til deres sengetid så far kunne få en chance at komme på banen uden at ungerne ved at jeg er hjemme. Jeg vil gerne begynde at løbe igen, hvilket jeg gjorde meget før vi fik børn.
Tror du det ville hjælpe så vi kan få vendt situationen?
Mht søvn så var vores ritual tidligere sådan, at når de kom i seng (de sover i tremmeseng i samme værelse) læste vi en bog og sang et par sange. Så var det god nat og måske hørte de lidt stille musik på cd-afspilleren. Men ellers lå de og småhyggede sig og sang for hinanden deroppe i deres værelse indtil de faldt i søvn.
Men her for en måneds tid siden – ca samtidigt som vores dreng blev så morsyg – ville vores dreng gerne have at jeg blev inde på værelset og sang godnatsange indtil de sov. Det hænger måske sammen med at de blev passede 3 dage og 2 nætter ude ved deres farmor op til jul eftersom jeg har en del koncertaktivitet om aftenen op til jul plus at de var alene med far 3 aftener udover det.
Vi har to sange som vi altid skal synge og når jeg er færdig med det skal jeg sidde og holde dem i hånden indtil de sover. Det er på sin vis også ok for det er lidt hyggeligt for os alle at sige farvel til dagen på den måde.
Mellem 23-1 om natten plejer vores dreng at vågne op og være fuldstændig ude af sig selv. Han skriger højt og rejser sig op i sengen og det eneste som kan få ham til at falde til ro er, hvis jeg tager ham op og bærer ham ind i vores seng. Når han kan mærke at jeg er på vej ind i soveværelset så falder han i søvn næsten med det samme. Jeg sover elendigt om natten fordi han ikke kan ligge stille men kravler rundt på mig i søvne. Så jeg ville så gerne hvis han kunne sove hele natten i sin egen seng – eller i det mindste til 4-5 tiden om morgenen.
Det samme sker uanset om det er mig eller hans far der tager ham op om natten.
Jeg har prøvet at tage en madrass ind på gulvet hos dem for at prøve at lægge mig til at sove der så han kan mærke jeg er der men stadig ligge i sin egen seng. Men det bliver han bare vred over og skreg sådan at han vækkede sin søster. Så for både at give hende og ham selv en god nat har jeg resigneret og taget ham ind til os med det resultat at jeg ikke selv får sovet ordentligt om natten.
Er det bare en fase vi skal gennem eller skal vi gøre noget aktivt? Problemet er jo at han vågner – for de nætter hvor han ikke vågner kan han godt sove til 4-5 uden problemer. Han spiser rigtig godt i løbet af dagen så jeg tror heller ikke at han er sulten. Mht senge så har vi allerede snakket om at de skal have en junior seng inden så længe. Vi havde også tænkt os at de skulle vænnes af med sut når de får deres nye senge men er det dumt at ændre to ting på én gang?
Hilsen Melissa