Svar: Mad og søvn - handlingsplan ønskes
Kære Heidi
Tak for dit brev og det fine indblik man får af jeres familie :o)
Jeg er helt enig med dig i at jeres dreng skal til at spise skemad og min holdning er her helt klart, at det vil være en god idé at tilbyde ham skemad 3 gange dagligt. Ikke fordi jeg tror han vil spise særlig meget af det, det er heller ikke det, som lige nu er vigtigt, det handler om at han skal forbinde det at sidde ved bordet med at spise, han skal ligesom lære hvad det her handler om, der skal være en helt fast struktur omkring det.
Det er også her langt bedre at han tilbydes ½ dl. grød eller mos 3 gange dagligt end at I får 1-1½ dl i ham under et måltid. Det giver for det første mulighed for at variere hans indtag og dermed og motivere og give større interesse for maden. I skal derfor ikke være så forsigtige med hvad I tilbyder ham, men i stedet sige til jer selv, at han i en alder af 6 måneder gerne må spise varieret, jo mere variation, jo mere nyhedensinteresse, jo bedre er det.
Det vil også være rigtig godt, at I tilbyder ham lidt i hånden, som han selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt, gnaske i. Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Børn i 6 måneders alderen begynder ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder her at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde barnet noget mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling.
Og så er det meget vigtigt at jeres dreng nu sættes i den høje stol, så han for det første er med ved bordet, at I spiser sammen og han oplever måltidet som noget fælles, noget hyggeligt og noget rart. Men også fordi han har brug for at kunne spejle sig i jer. Det er vigtigt at han kan se, hvordan I gør og på sigt blive motiveret af dette. Netop en 3 årig kan give god motivation her :o)
Han skal motiveres til at spise via smag, udseende, dufte, sidde med noget selv osv og ved at spise sammen og opleve dette som noget fælles - at I også spiser den samme mad.
Nogle børn har rigtig svært ved at holde fokus, de er så optaget af verden og hvad der sker omkring dem, at de simpelthen mister interessen meget hurtigt, hvis der sker noget nyt omkring dem. Måske er jeres dreng sådan ... Derfor skal I hjælpe ham med at holde fokus.
Når du tilbyder ham mad og han sidder i den høje stol, så har du mulighed for at sidde foran ham, han kan spejle sig i dit ansigt og det er rigtig vigtigt. Han bruger dig altså som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver ham mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser du putter i munden/åbner munden, så gør han det også.
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans ...
... opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" han åbner munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", han åbner munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør, storebror der kommer ind i køkkenet eller hvad det nu kan være, så bekræft ham i det han oplever: "Hejsa, der kom Mikkel jo...", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det ...
Derudover er det rigtig vigtigt at du medtænker hvor meget du ammer og at du holder amningerne og dermed mælkeindtaget på et minimum. Det er vigtigt at han får sin mælk, men han skal ikke dagen igennem ammes, hver gang han afviser skemaden og han skal ikke ligge ved brystet hele natten. Det er vigtigt at du ammer ham, men at du forsøger at holde amningerne adskilt fra maden - skemad først, amning bagefter inden lur og ikke ammer mere end planen ligesom foreskriver.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, evt i mors seng
Morgen 7.30-8: En portion havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: En lille portion frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden (appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende) at sutte på.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos af forskellige grøntsager og stille og roligt begyndes med kogt kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Eftermiddag 16-17: Ammes og tilbydes lidt frugt som om formiddagen
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos af alle slags grøntsager, begynde med lidt kogt kød og fisk, lidt sovs osv. med udgangspunkt i det han kan dufte og fornemme I andre spiser. Tilbydes også her lidt brødskorper eller lignende at sidde med i hånden, opbløde med spyt og øve sig lidt mundmotorisk på. Vand af kop.
Ammes til natten og puttes ca kl. 20, puttes i egen seng
Sen aften 23/24: Ammes og puttes igen i egen seng
Nat 23.30-05.30: Skal ikke ammes i dette tidsrum, må i stedet hjælpes med at skifte stilling, far kan tage over da han ikke forbindes med amning osv.
Det kan nogle gange være en god idé at starte med at sætte barnet i den høje stol, give barnet lidt brød, agurkestænger og lignende i hånden imens du gør grød eller mos klar. Ved at tilbyde din dreng lidt i hånden at gumle på, så får du sat gang i hans spytproduktion og gjort ham opmærksom på at det nu er spisetid og når han er gumlet lidt på det, så er han måske bedre klar til lidt skemad. Du kan derfor også prøve at starte hvert måltid med at give ham lidt i hånden, som han kan sutte på :o)
Med hensyn til søvn, så vil du kunne forvente at han sover 2 lure dagligt, ofte vil dagssøvnen samlet var ca 3½ time, ofte fordelt så barnet sover en kortere formiddagslur og en længere middagslur, nogle sover dog to lige lange lure og andre har stadig behov for en 20 minutters powernap sidst på dagen. Det er en overgangsfase lige nu.
Det er en god idé at du ammer din dreng inden han skal sove, men at du putter ham inden han når at falde helt i søvn, så han lige registrerer hvor han bliver puttet. På den måde lærer han stille og roligt at falde i søvn uden brystet, men lige nu er det vigtigste for jer, at få en rytme for dagen og få indtaget af skemad fordelt ud på hele dagen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med projektet :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
22. november 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.
Kære Helen Vi har en datter på nu 4 måneder, som vi synes virker meget...
22. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Min datter, der nu er 7 måneder, vil pludselig ikke spise skemad....
17. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Mandler, hasselnødder mm. før 1 år?
Kære Helen Jeg har bare et kort spørgsmål i dag! Jeg har en dreng på 7...
8. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen. Jeg vil gerne høre, om du har nogle idéer til, hvordan jeg kan...
6. november 2024 | Kost og ernæring | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen Jeg læste netop dit nyhedsbrev om de forskellige virusinfektioner...
Viden om børn:
Zoneterapi
Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.
Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.
Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...
Håndudmalkning
Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.
- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.
- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i
- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...