Brev:
Mad og søvn - handlingsplan ønskes
14. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn - handlingsplan ønskes
Hej Helen.
Dette bliver en lang mail og jeg har rigtig meget brug for at du er så detaljeret og konkret som muligt.
Min søn Linus er ca. 6 mdr. han vejer ca. 7,6 kg og er 74 cm lang. Udover Linus har vi en søn på 3 år Mikkel, han vejer 20 kg og er ca. 105 cm høj. Linus er en meget glad dreng som sjældent græder og er motorisk meget med, han er begyndt at lægge an til kravling, han kryber i hvert fald.
Han er indtil nu blevet fuldammet og her det sidste stykke tid er han meget interesseret i hvad der sker ude omkring i verden, så interesssen er svær at fastholde. Min store søn har altid spist godt og elsker mad og har aldrig været svær at få til at sove. Da Mikkel første gang skulle have skemad spiste han 1,5 dl og dette fortsatte bare, derfor kunne vi lave soverutiner med Mikkel da han var ca. 6-7 mdr, indtil da blev han ammet i søvn. Grunden til at jeg oplyser dette er fordi problemet med Linus er ved at frustrere både min mand og jeg ud af lejligheden.
Vi startede op med skemad i nov. mdr. Vi startede med grød og jeg har lavet noget forskellig frugtmos, kørte et par dage med det samme, æble, jordbær, pære. Det gik meget trægt, han grinede bare, når vi endelig fik det ind i munden på ham, gerne ved at opføre et mindre teater show beholdt han det inde. Det blev til 2 skeer, jeg sagde til mig selv nu tager vi det stille og roligt, 2 uger gik, på det tidspunkt prøvede jeg efter hans første lur hvor han skulle være frisk og glad.
Efter ca. 2 uger skiftede jeg tidspunkt, ingen ændring. Vi har prøvet både morgen, middag og aften. Vi er nu gået over til mos hjemmelavet, økologisk, kvaliteten fejler ikke noget. Han har fået med pastenak, kartoffel og advocado. De første 3 skeer spiser han, men at han selv åbner munden de næste 7 må vi godt nok kæmpe for og derefter slut. Det synes jeg er en meget lille fremgang på næsten 2 mdr. De fleste i min mødre gruppe kører på 3 måltider, vi er ikke engang oppe på 1.
Det går mig meget på, min mand har hele tiden sagt, tag det roligt det kommer, men nu er han også blevet nervøs.
Når jeg ringer til min sundhedsplejerske giver hun mig en sludder for en sladder, han tager det i sit eget tempo, han er langsom bla bla bla. Jeg kan mærke at jeg er bange for at han bliver en som ikke vil spise og er ligeglad med mad. Selvom jeg godt ved jeg ikke kan gøre noget ved det, tænker jeg om vi gør noget forkert. Vi prøver, at have meget ro omkring det, vi har både prøvet i skråstol og på skøddet. Det er lækker mad som jeg selv ville spise, mad er nemlig noget vi gør meget ud af i denne familie, vi er ikke overvægtige og vi spiser sundt, men det er vigtigt for os at give nogen gode spisevaner videre til vores børn.
Min største frygt har altid været at få et barn der ikke spiser.
Han sover en morgenlur på ca. 1-1,5 time en middagslur på ca det samme og en lur når jeg henter storebror på ca. 1 time. Han er vågen fra ca. kl. 16.00 16.30-19.30 hvor jeg ammer ham i søvn eller han er svøbt og falder i søvn i vores arme. Et hvert forsøg på lægning i egen seng går i spåner efter vi har prøver i 1 uge ca. 1,5 time hver gang droppede vi det, jeg tror nemlig ikke han er mæt nok. Han sover mellem os og er kun vågen ca. 2 gang for at få mad. Selvom vi har prøvet at lægge ham når han er vågen og træt men ikke overtræt osv. så når han at blive det.. Hans arme og ben kører op og ned som en Duracell kanin og han griner som en besat, sådan en for man ikke til at sove, måske en betonflise på hans ben ville hjælpe ??? Hvad gør vi ??
Jeg kunne tænke mig en handlingsplan og hvad du tænker om det jeg har skrevet. Jeg ved godt at jeg måske lyder en smule emsig og det er jeg nok også, men jeg føler mig så magtesløs og jeg føler at min sundhedsplejerske synes jeg er hysterisk, nok fordi jeg er en meget bekymret mor. Det er bare når min mand også synes den er gal, så bliver jeg først nervøs.
Har også brug for en handlingsplan vedr. søvn. Har aldrig stået i denne situation med nr. 1.
Det skal lige siges at vi ikke er sådan nogen som giver ved dørene, vi har taget mange kampe med Mikkel og han kommer selv og siger nu jeg er træt og vil i seng.
Hjælp hjælp
Hilsen Heidi