Svar: Nattesøvn - eller mangel på samme ...
14. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Det lyder godt at du har fået sat mælkeproduktion lidt op, det er nemlig stadig vigtigt at din drengs hovedindtag er mælk. Men når det er sagt, så er det også vigtigt at han nu begynder at spise mere og mere rigtig mad og da jeg har rimelig lang svartid i brevkassen i øjeblikket, så er der jo allerede gået en uge siden I begyndte med skemad 2 gange dagligt og derfor synes jeg at I nu skal øge til 3 gange skemad dagligt + fortsat ca 6 amninger.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng. Hvis han først vågner kl. 07, så kan du overveje om ikke du skal stå op og starte dagen med lidt grød i stedet ...
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, start med appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, som er blødt og ikke knækker over, men som han kan sutte på, blive stimuleret mundmotorisk af.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 1-1½ time
Frokost ca kl. 12: Grøntsagsmos og begynd her med lidt kød eller fisk, tilbyd ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkeskiver eller lignende at sutte på, opbløde med spyt, gnaske i, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover måske 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop og kan også ammes om eftermiddagen.
Powernappen springes over
Aften ca kl. 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden og udgangspunktet for hans mad bliver stille og roligt mere og mere det I andre spiser. Vand af kop.
Ammes og puttes 19.30-20. Puttes i sin egen seng, evt. på eget værelse.
Sen aften 23-24: Ammes (drømmemåltid) og puttes tilbage i egen seng igen, sover uden amning til næste morgen tidlig.
Som du kan se, er det helt relevant at amme aften, sen aften og tidlig morgen, med mindre han nogle dage sover så længe at det er mere hensigtsmæssigt at lade dagen starte med grød. At sove igennem i en alder af 6 måneder svarer til at kunne sove 5-7 timer uden mælk og det gør jeres dreng, hvis han sover fra midnat til næste morgen tidlig.
I forhold til søvn om dagen så kan I forvente at han sover 2 lure dagligt og ofte vil disse lure vare ca 3½ time sammenlagt. Derfor er det fornuftigt at du vækker ham om formiddagen, hvis han sover meget længe netop for at få ham til at sove igen om eftermiddagen. Han kan ikke ellers holde sig vågen til om aftenen og vil falde omkuld sidst på eftermiddagen og det vil ødelægge nattesøvnen yderligere. Det vil naturligt også være sådan, at jo mere han sover om dagen, jo kortere vil hans nattesøvn være - enten kortes natten af ved at han ikke er til at få i seng kl. 20, ved at han vågner med tidligt eller ved at han vågner i løbet af natten ...
Det kan være en god idé at putte ham i egen seng på eget værelse, så I ikke forstyrrer hinanden. Det kan også gøre det lettere for far at få Christian videre i søvnen, hvis mor ikke er der, fordi far ikke forbindes med amning.
Du skal generelt overveje hvor meget du ammer i løbet af dagen, det er som sagt rigtig godt at mælkemængden er sat op og du sikrer ham mælk nok, men normalt vil 6 amninger være nok til en dreng på Christians alder :o) Det er også vigtigt ikke at amme alt for meget, netop for at give plads til den øvrige mad.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvad I kan forvente og hvordan I kan komme lidt videre. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske