Brev:
Nattesøvn - eller mangel på samme ...
14. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Nattesøvn - eller mangel på samme ...
Kære Helen,
Så må vi skrive til dig igen, for det går bare ikke særligt godt med nattesøvnen for tiden. Håber du har mod på et lidt langt brev… Christian sover ca. 2 – 2½ time ad gange og flere gange i de sidste par uger har han spist to gange om natten, foruden sen aften og tidlig morgen.
Christian er nu næsten 6½ måned gammel. Vi har haft enkelt gode nætter, hvor han har sovet 3-4 timer, fået en tår mælk og sovet videre igen i 2-4 timer. Men sjældent er vi så heldige efterhånden.
Havde min egen SP på besøg i sidste uge og det synes jeg ikke, jeg fik så meget ud af. Hun mente at vi enten puttede ham for meget efter ’uret’ og ikke hans træthedstegn. Det er jeg ikke helt enig i – godt nok har vi forsøgt at putte ham nogenlunde samme tid hver aften, men kun fordi vi har vurderet at han har været træt og for at hjælpe ham med at få lidt rytme.
Ellers mente hun at det var mad der var problemet. Men indtil hun havde været på besøg havde jeg en oplevelse af at Christian ikke spiste ret meget, når han blev lagt til om natten, men at brystet bare var den måde han kunne falde til ro på. Men jeg tror så at han har haft et appetitspring efter det, for jeg havde dage, hvor jeg var oppe på at amme ham 11 gange på et døgn. Kunne også mærke at der var mere mælk herefter.
Det går bedre med skemaden og han spiser ca. ½ - ¾ dl grød til frokost (f.eks. havregrød og øllebrød) og i mandags startede vi op med kartoffel / grøntsagsmos og det spiste han også ca. ½ dl af. Derudover giver vi ham lidt at ’gnaske’ på mens vi spiser f.eks. agurk eller gulerod.
For tiden går det egentligt fint med at sove om dagen og vi har flere gange kunne putte ham i barnevognen, hvor han har lagt sig til at sove uden hjælp. Vi har hverken skulle vugge eller trille frem og tilbage.
Dagen ser nogenlunde sådan ud – dog kan tidspunkterne godt variere lidt, for det er ikke altid vi kommer op mellem 6 og 7 hvis vi har haft en dårlig nat.
Vågner som regel mellem 6 og 7 – Ammes
Mellem 8:30 - 9:30: Ammes og puttes til lur. Det er her han tager det længste stræk på 1½-2½ time. Nogle gange har han sovet op til tre timer, men så har jeg altså vækket ham
Mellem 11:30 – 13:00: får grød med vand af kop, tilbydes brystet og spiser fint fra begge to
Eftermiddagen er lidt forskellig. Alt efter hvornår han er færdig med sin frokost putter jeg ham til lur enten med eller uden brystet. Er meget obs på hans træthedstegn, så tidspunktet afhænger af dette. Denne lur bliver ofte til en gåtur i barnevognen og jeg synes det er OK at trille ham i søvn, når han nu sagtens kan falde i søvn uden om formiddagen. Her sover han alt i mellem 30 min. og 1½ time afhængigt af hvor længe han har sovet om formiddagen
Hvis han ikke er blevet ammet inden luren, så bliver han det efter.
Mellem 17:30 og 18:30 får han grøntsagsmos med vand og tilbydes bryst efterfølgende, hvor han igen spiser fra begge to. Sidder herefter med ved bordet mens vi spiser aftensmad.
Mellem 19:30 og 20:00 bliver han ammet og puttes i sin seng. Det tager som regel lige lidt schyy schyy schyy at få ham til at sove, men ikke meget mere end 5-15 min. sover et sted mellem kl. 20:00 og 21:00.
Så sover han 2-3 timer. Når han vågner, bliver han ammet, og vi går i seng sammen med ham.
Natten byder som jeg skrev på en eller to amninger, og nogle gange også andre opvågninger, hvor far tager ham og prøver at få ham til at sove uden mælk.
Nogle gange er han f.eks. vågnet efter 1½ time, her prøver vi at få ham til at sove uden mælk, men nogle gange ender det i kaos og en grædende baby, der alligevel ender med at blive ammet. Jeg kan ikke rigtigt sove, når Christian er vågen om natten, så selvom far tager over ligger jeg vågen og er også vågen mens jeg ammer – hvilket tager mellem 20 og 40 min. hver gang, så det bliver ikke til meget søvn og jeg er ved at være rigtig træt. Om dagen spsier han i ca. 15-30 min. når han bliver ammet.
Christian er fint med motorisk – elsker at ligge på maven og lege, bevæger sig meget rundt på sit legegulv, men kryber ikke endnu – noget der til tider frustrerer ham rigtig meget. Han kan vende sig fra mave til ryg, men gør det ikke så tit, har endnu ikke vendt sig fra ryg til mave, men arbejder på sagen – kan bare ikke lige komme det sidste stykke. Han er en glad og nysgerrig dreng, der kun bliver pylret, når han er træt.
Han har fået de første to tænder i undermunden og det mærkede vi slet ikke noget til, da han hverken vågnede mere eller mindre, eller var mere pylret. Det var nærmest ved et tilfælde vi opdagede dem.
Han sover i vores soveværelse og vi tænker på om det er ved at være tid til eget værelse – som ligger lige op og ned ad vores soveværelse. Men jeg er lidt nervøs for det ift. vuggedød osv. – lidt hønemor er man vel ;o)
Tænker også på om alt det spisen om natten tager appetit fra skemaden om dagen eller skal der mere til?
Hvad kan vi gøre for at få en bedre nattesøvn – skal vi bare afvente at han begynder at spiste noget mere fast føde eller at det ’kommer af sig selv’ at han sover mere?
Det var en lang smøre som jeg håber du kan finde hoved og hale i. Vile ønske at jeg kunne være lidt mere kort og præcis, men jeg ved ikke helt hvad problemet er.
Håber du kan hjælpe igen :o)
De bedste hilsner
En træt Anja