Svar: Kræsen? - 8 mdr.
14. januar 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
Det er meget normalt at børn på et tidspunkt begynder at lukke munden for skemaden og det handler ofte om at barnet gerne vil spise selv og viser mere og mere egen vilje. Det er måske det første spirende tegn på selvstændighed du lige nu oplever ...
For at mætte ham og sikre hans energibehov er det en god idé fortsat at tilbyde skemad, men du må meget gerne supplere med mere mad i stykker og mere familiemad.
I forhold til hans alder, så vil det normalt være relevant at amme ca 3 gange dagligt og da jeg kan se at du fortsat ammer aften og senaften/nat så tænker jeg at du måske skulle prøve med mme kun en gang dagligt. Da han har tendens til at gylpe lidt, så virker det måske som du skriver kvalmende med mælk hver gang han drikker, hvor vand er en bedre tørstslukker og da han også tilbydes ost, yoghurt, sovs osv. så får han også kalk den vej. Modermælkserstatningen er god og vigtig, men da du stadig ammer, så er det ikke nødvendigt at tilbyde ham mme til hvert måltid.
Jeg vil foreslå dig at bage nogle boller til ham. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme, mme af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos (det kan også kommes på bollen), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg - sildepostej, rognguf, makrel, tun eller lignende, tilbydes kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende at spise selv. Kan også tilbydes kogte grøntsager, kartoffelbåde eller hvad du nu har som rest fra aftensmaden. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Tilbydes evt. lidt mme inden han puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, lidt rugbrødsdrys, müsli eller lignende, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, sovs, grøntsager af forskellig slags. Der gives hele tiden noget han selv kan sidde med i hånden, spise med fingrene eller en gaffel og så suppleres op med lidt på ske. Han kan få spaghetti med kødsovs, lasagne, pasta, boller i karry, fiskefiletter, frikadeller, farsbrød, kogte grøntsager osv. Noget moses med lidt sovs og andet gives i stykker. Vand eller mme af kop.
Kan evt. suppleres med lidt grød inden sengetid.
Ammes og puttes ca 19.30
Sen aften/tidlig nat: Ammes som nu
Mit forslag går altså ud på at du skærer indtaget af mme lidt ned og øger indtaget af mad i stykker, mad som din dreng selv kan spise, putte i munden enten med fingrene eller en gaffel. Jeg tænker det er madmæssige udfordringer han her behov for mere end kræsenhed - han skal have mere rigtig mad, mad som han selv kan spise, fordi hans lukken munden er et udtryk for øget selvstændighed og egen vilje.
Ved at tilbyde ham små måltider løbende gennemdagen som du kan se i denne plan, så gør det heller ikke noget, at han til det enkelte måltid ikke spiser så meget. Det gør ikke noget hvis han kun spiser ½ dl. havregrød, hvis han så til formiddagsmåltider spiser ½ havregryns bolle og lidt frugt ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske