Brev:
Kræsen? - 8 mdr.
14. januar 2009
Alder:
8 mdr.
Kræsen? - 8 mdr.
Kære Helen,
Så har jeg atter brug for et kvalificeret svar.
Andreas er nu godt 8 mdr og trives i det store hele godt. Da jeg startede med skemad ved 4 mdr gik det rigtig fint og han har stort set spist alt hvad jeg har serveret for ham indtil nu.
Men nærmest fra den ene dag til den anden er han blevet meget kræsen. Han nægter grøntsager tilberedt på forskellig måde, havregrøden om morgenen er blevet en kamp for blot at få nogle få skeer i ham, og aftensmaden uanset hvad han præsenteres for er heller ikke interessant. Det eneste han stadig gerne spiser er min egen hjemmelavede æblemos og ost i små stykker. Brød kan jeg maks få 4-5 små bidder i ham med forskelligt pålæg. Det er temmelig frustrerende set i lyset af, at han for blot en måned siden var alt spisende.
Hans dag ser således ud.
Vågner mellem 6-7
7 -8 Havregrød med mme af kop
9-11 formiddagslur
11-12 frokost (øllebrød, eller blødt brød med forskelligt pålæg, eller grøntsagsmos med forskelligt kød fra aftenen før. Derudover får han agurker og andre bløde grøntsager at gnave i. Han får mme af kop til frokosten, hvilket han tilgengæld drikker med stort velbehag.)
14-15.30 Eftermiddagslur
15.30 Lidt youghurt, grød, frugtmos mv. Mme af kop.
17.30 Aftensmad - spiser stort set, hvad vi får. mme af kop til maden
18.30 Lille portion grød med frugtmos.
19.00 Ammes og puttes
Mellem 23-02 Ammes
Morgenamningen har vi lige skåret væk, da han egentlig ikke var særlig sulten.
Jeg giver ham mme af kop til måltiderne, da han for nogle måneder siden pludselig ikke ville ammes mere om dagen og heller ikke ville have flaske, så derfor får han mme af kop, hvilket han godt kan lide.
Ovenstående program har fungeret rigtig godt, men den sidste uge har han nægtet alle måltider stort set, bortset fra lidt grød og frugtmos.
Jeg ved godt at børn typisk har varierende appetit, men det har stået på længe nu, og jeg synes at jeg kan se, at hans ellers gode kinder er blevet mindre.
Jeg har tidligere skrevet til dig om problemer med at han gylpede meget. Det gør han stadig - eller faktisk er det nærmest opkast, der ofte kommer et stykke tid efter måltidet. Jeg tænker at han måske har kvalme, og derfor ikke kan spise??
Hvad stiller jeg op med hans manglende interesse for mad?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Dorthe