Svar: Sover elendigt - 23 mdr.
14. januar 2009
Alder:
23 mdr.
Kære Jakob og Gunhild
Det er rigtig hårdt med en toårig der ikke vil sove og det er svært at gennemskue hvad der lige sker hos jer. Nogle nætter sover jeres dreng jo igennem og andre nætter slet ikke.
Der er ikke i noget der tyder på at han sover for meget i løbet af dagen, han sover 1-½ times middagslur og det lyder helt fint. Han falder også selv i søvn i sin seng om aftenen og er ikke afhængig af jeres nærhed, eller andet for at kunne sove, han føler sig således helt tryg ved at ligge i sin seng.
Derfor tænker jeg at det enten kan handle om hans alder og udvikling, hvilket bestemt ikke er unormalt eller det kan handle om hans indtag af mad i løbet af dagen og aftenen, som du også selv er lidt inde på :o)
Med hensyn til alder og udvikling, så vil de fleste børn i 2 års alderen ofte begynde at være lidt bange for mørke og kan også være bange for små dyr. Det er derfor ofte en god idé at barnet i denne alder har en lille natlampe, ikke noget der giver et stort lys, men lige lys nok til at barnet kan orientere sig når det vågner og atter finde roen. Det er ofte også en god idé at lade døren til værelset stå åbent, så barnet kan fornemme at man stadig er der, hører stemmerne osv. og dermed føler sig mere tryg.
Børn i denne alder har også en øget bevidsthed mod verden og forstår godt at noget kan være farligt. De oplever rigtig meget i løbet af dagen og alt hvad der sker skal bearbejdes i drømme om natten. Nogle gange giver det så voldsomme drømme at det kan virke som mareridt, hvor barnet vågner grædende og har svært ved at finde ro.
Det betyder på den ene side at nogle børn har glæde af at komme ud af tremmesengen, det at ligge bag tremmer hindrer dem i at komme ud til mor og far, flyttes de til en åben seng, så giver det netop trygheden til at kunne sove videre. De ved at hvis de vågner, så kan de komme ind til mor og far. For andre giver det naturligvis også det, at barnet så netop begynder at trisse ind til mor og far, men det er måske så netop et udtryk for barnets behov og gør i hvert fald at det ikke er dig, der skal stå op nat efter nat .. I soveværelset kan barnet så lægge sig på en madras på gulvet og sove trygt videre til næste morgen :o)
Det betyder på den anden side også at børn i denne alder ofte har rigtig meget tankemylder og behov for hjælp til at få sorteret og gennemarbejdet alle deres oplevelser. Derfor kan det ofte hjælpe at sætte sig på sengekanten og tale med barnet om dagen forløb. "I dag har været en dejlig dag, først stod vi op og så kom du i vuggestue, hvor du legede med ..." osv. Der skal her naturligvis også være plads til en lille snak om noget af det som måske har været lidt svært i løbet af dagen - ikke for at dvæle ved det svære, men for at få det bearbejdet på en rolig og god måde, så man kan komme videre :o)
Derudover tænker jeg at din graviditet, den voksende mave, den manglende plads på skødet osv. naturligt spiller ind. Din dreng kan godt mærke at du ikke sidder med ham så meget som tidligere, at du ikke løfter ham og at der i det hele tage skal ske en ændring i jeres familie og det reagerer han naturligvis på. Han forstår det jo ikke, men han mærker og fornemmer tydeligt forandringen og bliver naturligt derfor mere tryghedssøgende.
Man må naturligvis også altid overveje sygdom, forkølelse, hævede mandler/polypper eller lignende, hvis børn har gentagende opvågninger om natten og generelt sover meget dårligt.
Og så er der problematikken omkring at få mad nok. I stedet for yoghurt kunne du måske supplere ham med en godnatgrød, som mætter lidt mere - det kunne være havregrød, som han får fast inden han skal i seng. Hvis det drejer sig om at han er tørstig og bare skal have en tår vand, så kan du give ham en drypfri kop som han kanhave hos sig, så kan han selv drikke og falde i søvn igen.
Han kan også have en lille tallerken med lidt kiks eller lignende stående ved sengen, som han selv kan tage, når og hvis han vågner i løbet af natten :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, forstår lidt om hvad der måske sker hos jer og hvordan I kan komme lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat også med graviditeten og den lille nys komme :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske