Brev:
Sover elendigt - 23 mdr.
14. januar 2009
Alder:
23 mdr.
Sover elendigt - 23 mdr.
Kære Helen
Vi er ret desperate. Vores søn fylder 2 år i februar. Han har aldrig været nogen haj til at sove. Han er let at få til at falde i søvn. Vi synger for ham og læser lidt og så går vi ud af rummet, så han selv falder i søvn. Han sover med en bamse og to sutter i sit eget værelse lige ved siden af vores. Han bruger ikke sut om dagen.
Han sover normalt fint fra kl 20 til midnat. Herefter vågner han og græder og kalder på os flere gange i løbet af natten. Det veksler mellem 3 og 7 gange indtil kl 6.30 hvor han gerne vil op. Når man kommer ind til ham beder han ofte om vand, men vil sjældent drikke særligt meget. Og så lægger han sig hurtigt ned igen og sover videre.
Han sover middagslur på 1-1,5 timer i vuggestuen.
I september havde vi et par uger hvor han på mirakuløst vis sov rigtig godt mange nætter i træk, men så blev det skidt igen. Ellers sover han igennem cirka et par gange om måneden.
Vi har prøvet med mere tøj og mindre tøj (han sover uden dyne), og vi har prøvet at give ham yoghurt med havregryn lige før han skulle i seng. Vi er også begyndt at lade det ene gardin være oppe, så han kan se sine sutter når han vågner.
Nu er vi ved at være ret desperate fordi vi skal have et barn mere om 12 uger, og kan slet overskue at skulle vækkes mange gange hver nat af to børn. Det går især ud over moderen da det er hende som vågner først, hver gang vores søn vågner. Selv med ørepropper. Faren har noget sværere ved at vågne, så ofte må jeg vågne først og prikke til ham for at få ham til at stå op. Vi har en lille lejlighed, så jeg kan ikke sove andre steder end hvor jeg gør.
Det er slemt nu da jeg er gravid og ekstra træt - men det bliver jo helt slemt, når jeg skal til at tage mig af en nyfødt også.
Er det normalt at man stadig sover så dårligt når man er næsten to år? Hvad pokker gør vi når den nye kommer?? Jeg kan slet ikke overskue det, og det betyder at jeg ikke rigtigt kan glæde mig til at få det nye barn.
Med venlig hilsen
Jakob og Gunhild