Brev:
Puha... tumlinger!
14. januar 2009
Alder:
14 mdr.
Puha... tumlinger!
Hej Helen.
Må lige lægge ud med at prise mig lykkelig for at have muligheden for at skrive til dig, for selvom man er godt inde i det at være mor, så opstår der næsten dagligt tvivl og usikkerhed vedr. det at have et barn. Men sådan er det jo...hehehe..
Mit spørgsmål denne gang drejer sig om den famøse tumlingeæra, som Isabella jo har været i, i et par måneder.
Det er en utroligt spændende og skæg periode, men også ret anstrengende til tider, må man sige.
Hun er nu gået tilbage til sit gamle sovemønster, med at skrige og skælde ud i 45-60 min, men sover gudskelov godt om natten igen! Så min kæreste og jeg har fundet ud af at det er nok det bedste vi kan håbe på. Men nu har vi vist også været hele vejen rundt i problemer med søvn og prøvet næsten alt hvad sådan et bette menneske kan tilbyde i søvnproblemer. :-S
Men der sker næsten noget med hende hver dag. Synes hun kan noget nyt hver dag. Men noget jeg især har lagt mærke til er hendes personlighed, som virkelig stikker hovedet frem nu.
Lad mig sige det på en neutral måde. Tøsen har temperament..hahahaha..
Hun trives fint i dagplejen, leger og spiser og sover til middag 1 gang i 2-2,5 time. Når hun kommer hjem er hun selvfølgelig træt og irritabel, men krudt i røven har hun stadig. Også når hun skal i seng. Men vi fastholder rutinen som vi plejer med at hun kommer i seng 19-19.30 og hun står så op. 5.30-6.00, desværre. Hun har aldrig været en syvsover.
Jeg undrer mig lidt over hvorfor hun er så omklamrende. For selvom jeg leger med hende hver dag, krammer og kysser hende og giver hende alt det opmærksomhed, så virker det ikke som om det er nok.
Og vi har jo også andre ting at skulle lave herhjemme, såsom at vaske op, lave mad og andet. Hun har aldrig været helt god til at lege selv. Kun i små perioder, og kun 5 min. ad gangen.
Og det kan godt være lidt anstrengende hele tiden at skulle beskæftige hende, så man lige kan snuppe sig 3 min. hvor man enten bare sidder eller lige får ryddet op.
Men er det meget normalt for tumlinge? At de søger så meget tryghed? Jeg tænkte på den voldsomme udvikling de er igang med.
Jeg synes også hun prøver mig af konstant. Kigger med et fast blik og siger "EH!" Hun er ikke glad for ikke at få sin vilje, og er MEGET utålmodig, men det tager vi nu meget roligt, for hun accepterer det hurtigt efter et raserianfald.
Er der egentlig noget man kan gøre for at give hende mere tryghed? Jeg kan ikke selv finde på mere. Eller er det bare sådan det er med en tumling i huset? :-D
Det er nu ikke noget problem. Man er bare smadret når dagen er omme, men sådan har det nu været i 1,5 år...hahaha.
Jeg var så naiv at tro på det folk sagde med at det første år er det hårdeste, og da året var gået, syntes jeg stadig det er hårdt.
Men jeg tror at der er forskel på folk, og vi er nok een af dem der skal have lidt mere tilvænning.
Men det er en spændende tid vi er i nu, og uhyrligt morsomt!
Og så lige et tillægssprøgsmål: Hun går ikke endnu. Kun rundt om bordet og med støtte, og hun prøver heller ikke på det. Det tager jeg nu også meget roligt. Hun går, når hun føler for det. Men skal jeg så ikke vente med at købe sko til hende? Synes det er en ren skojungle! Og kan simpelthen ikke finde hoved og hale i hvad jeg skal købe??
Håber du kan gennemskue mit spørgsmål, og tak for svaret sidste gang. Det hjalp rigtigt meget.
Med venlig hilsen
Camilla