Svar: Problemer i Singapore
13. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Med den alder din datter har, så må hun få rigtig mange forskellige slags fødevarer og kan også få lidt frisk frugt i hånden som du også forsøger med. Det er naturligt med til at motivere hende til at spise, men er også med til at give lidt ekstra væske.
Hendes behov for mælk er dog fortsat stort og bør stadig udgøre en større del af hendes indtag end det hun får som mere fast føde - mælken er altså fortsat hovedindtaget. Du fortæller at din datter ikke gider drikke vand og det er helt fint at du tilbyder hende modermælkserstatning, hun har brug for den næring der er i mælken.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen ved siden af 3 måltider skemad have behov for at få 5-6 flasker dagligt. Ofte ligger indtaget på mellem 750-1000ml mælk, naturligvis afhængigt af hvor meget skemad de spiser. Din datter får i følge din plan kun 3 flasker dagligt og det synes jeg lyder som for lidt - også selvom hun drikker 200ml af gangen. Det er sandsynligvis derfor du også oplever at hun er svær at få til at sove om dagen og oplever at hunhar svært ved at undvære mælk om natten ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende blød frugt som hun kan sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur kl ca 10 som nu. Det gør ikke noget, hvis hun kun drikker 50-100ml mme, det tæller også med.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes igen agurkeskiver, brødskorper eller lignende i hånden.
Tilbydes igen flaske, igen tæller 50-100ml mme med og fylder op inden hun så puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes flaske med mme som nu og tilbydes også frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen. Hvis hun virker meget sulten og der går lang tid inden aftensmaden, så vil det være fint at give lidt grød med frugtmos om eftermiddagen efterfulgt af flaske.
Har måske behov for en powernap
(Aften 18: Hvis hun ikke har fået noget særligt om eftermiddagen er hun evt. sulten på dette tidspunkt, det kan være svært at vente til 19.30)
Aften 19.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, begynder at få mere og mere af jeres mad, lidt sovs, lidt ris osv. vil hun måske synes om. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske kl. 21-21.30 som nu
Sen aften/tidlig nat 24-01: Behov for yderligere en flaske.
Med den alder jeres datter har, så vil det at sove igennem svare til at hun sover mellem 5-7 timer uden at få mælk. At hun tidligere har kunne sove 7 timer har været meget priviligeret for jer, det kan man ikke regne med, når hun ikke er ældre.
Jeg håber at ovenstående giver en idé om hvad du kan forvente af en pige på kun 6 måneder, hvad hendes behov for mad og især mælk/væske er og hvordan I således kan få vendt situationen hos jer. Mere mælk i løbet af dagen er nødvendigt for at kunne undvære det om natten - hendes mælkebehov er nok større end du lige umiddelbart tror :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske