Svar: Vil ikke ligge på puslebordet
13. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Ann Sofie
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig og min brevkasse. Det er rigtig dejligt at høre, at du synes godt om min side og at du nu har fået lyst til at spørge selv :o)
Når børn protestere over at ligge på puslebordet, så er det ofte udtryk for selvstændighed, de vil gerne have medbestemmelse og når de protesterer over at blive lagt ned og få bleen af og på, så viser de at de har deres egen personlighed, deres egen vilje og egen mening om tingene. Fuldstændig ligesom de også nogle gange protesterer over at blive madet eller få ekstra tøj på - de vil selv bestemme.
Derfor hjælper det ofte at give barnet en bukseble på og i en periode lade barnet blive skiftet stående på gulvet, evt. ude på toilettet. Er der kun tale om en tisseble, er der ikke grund til at barnet bliver lagt ned, barnet behøver ikke blive vasket hver gang. Er der tale om en afføringsble, så skal barnet naturligvis ligge, vaskes godt i alle folder osv. så han bliver ordentlig ren, men det accepteres ofte også mere.
Derudover er det en rigtig god idé at medinddrage ham lidt i skiftningen. Det vil sige at bede ham selv løfte numsen, hvis han skal have en ble ind under sig - han kan sagtens bukke benene og støde fra med fødderne imens han ligger på ryggen, når man siger "løft numsen". Det kan også være en idé at medinddrage ham ved at give ham lidt creme på fingeren og sige at han selv skal smøre lidt creme på numsen. Det gør ikke noget at det ikke bliver helt så præcist, så må du hjælpe lidt til.
Men det handler altså sandsynligvis om at han skal føle sig medinddraget og have lov til at bestemme lidt selv også:o)
Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske