Svar: Voldsom og temperamentsfuld dreng
13. januar 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og din beskrivelse af jeres lille dreng, det er nogle rigtigt fine overvejelser du gør dig og der er ingen tvivl om at mange ting spiller ind.
Det er for det første ikke nemt at blive storebror, når man ikke er mere end 2½ år gammel. Der er ingen tvivl om at barn nummer to altid påtrængende uanset om man vil det eller ej, og jeg tænker at jeres dreng på mange punkter føler sig tilsidesat. Han føler ikke at han er den foretrukne og han føler ganske sikkert, at han nogle gange er usynlig eller skal gøre noget ekstra i forhold til sin rival (lillesøster).
Søskendejalousi er helt naturligt og jeres dreng vil ikke komme hen og sige til jer "jeg føler du foretrækker lillesøster fremfor mig" - han viser sin smerte ved at slå og skubbe til lillesøster, til jer, til dem der er omkring ham, han viser det ved at være fysisk udadreagerende og nogle gange meget provokerende i sin opførsel ...
Jeg tænker det er rigtig vigtigt at jeres dreng føler sig som en del af jeres familie. Det er rigtig vigtigt, at han føler han har plads i jeres familie - han skal føle sig hundrede procent sikker på at I elsker ham lige så højt, som I elsker lillesøster og I skal fortælle ham det direkte.
Fortæl ham direkte at du elsker ham overalt på jorden og at du er så glad for at du har ham. At han er en rigtig dejlig storebror, som bare kan så meget fordi han er så meget større end den lille. Fortæl ham hvordan han var, da han var lille baby (han vil elske at høre om sig selv). Fortæl ham også, når I bliver irriterede på ham, hvorfor I bliver det og hvis I skælder meget ud, så forklar ham at det ikke er meningen. Så han ikke føler sig som syndebuk helt tiden - lillesøster (rivalen) får jo aldrig skæld ud, hun får kun kys og kram ...
Sæt ord på, vis at I forstår hvad der sker og hvorfor I bliver sure "Jeg ved godt du bare nusser med lillesøster fordi du er glad for hende, jeg blev bare lidt sur fordi hun skulle sove nu" eller lignende. At være åben og ærlig er altid godt og så han hører at I godt ved hvad han vil og at I bliver sure handler ikke direkte om ham, men om at hun skal sove ...
I skal have fokus på at give jeres dreng masser af positiv kontakt og han skal have at vide og mærke, hvor rart det er når det lykkes. Han får jo hele tiden at vide, når han laver ballade, opfører sig dårligt osv. Han får skæld ud hjemme, i dagplejen - alle steder og lige nu har han bare behov for at blive set som den lille dreng han stadig er. Prøv derfor når konflikterne opstår lige at trække vejret dybt og tænk "hvad det egentlig er han vil", for ofte handler det om at han søger opmærksomhed, at han ikke er blevet set og hørt nok...
Prøv om du kan undgå konflikter ved at tilbyde en aftale "Hvis du tager tøj på, så kan vi læse en bog bagefter .." Hvis I har konflikter omkring påklædning, så kan det være en måde at undgå denne på. Du får ham til at gøre det du gerne vil og han får opmærksomheden som han gerne vil have, men på en anden og bedre måde end når I skændes. Prøv også nogle gange at gøre konflikten til en fysisk leg i stedet for at skælde ud: "Nå, skal du være fræk, pas på så kommer jeg efter dig" og løb så efter ham, fang, ham, spis ham, leg du er en stor løve der spiser ham fra top til tå. At afbryde en evt. kommende konflikt på denne måde er godt, fordi han både bruger sig selv fysisk, men også får masser af fysisk kontakt og nærhed og efter en sådan tumletur er der igen meget mere ro på. Han har jo fået opmærksomheden, men på den positive måde.
Nogle gange kan man være så heldig at han begynder at efterspørge det "skal vi ikke lege løve, lege at du spiser mig" og så er man virkelig nået langt, når han selv kan give udtryk for at have dette behov :o)
Han har brug for at vide, når han gør noget godt. Han har brug for at vide, hvad det er I gerne vil have mere af og mindre af og derfor skal han også fortælle, når han er super, dejlig, skøn osv. og hvor meget I nyder det.
I den forbindelse tænker jeg også at I skal arbejde på at give jeres dreng selvværd, hvilket ikke er det samme som selvtillid og det er vigtigt at være bevidst om dette.
Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Jeres dreng skal have styrket sit selvværd og jeg vil i den forbindelse anbefale jer at læse bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Skrevet af Dan Svarre, psykolog. I finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd'.
I må naturligvis gerne have regler, der er ting og regler som skal gøres og overholdes og I må og bør fortælle jeres dreng, når han gør noget forkert, når han bør handle anderledes end han gør. Men det er vigtigt at gøre det med respekt for hans personlighed og alder. Det er vigtigt at han føler sig anerkendt og mødt. Hans selvværd styrkes, når han tror på, at det han gør er godt. Når han oplever at han er god nok som han er, når han oplever at han har en værdifuld plads i jeres familie, at han er en del af det fællesskab der skal være imellem jer alle fire, så styrkes hans selvværd. Jeg tænker at I takt med at han føler sig sikker på sin plads i familien, i takt med at han føler at han har værdi, fordi han er den han er, vil jalousien til lillesøster blive mindre og hans udadreagerende adfærd vil mindskes.
Lad ham tage med, når far skal vaske bil, lad ham hjælpe med at samle blade i haven, lad ham gå ud med skraldespanden, dække bord eller lignende og lad ham vide at det er super dejligt at han er der til at hjælpe - hvad skulle I dog gøre, hvis ikke I havde ligepræcis ham! Og lad ham vide, hvad det er ved ham, der gør ham til noget ganske særligt og ikke mindst få følelsen "Det er rigtig dejligt at være sammen med dig, fordi du er dig".
Rigtig meget held og lykke fortsat til jer alle fire :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske