Svar: Er ikke rigtig sulten
13. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lea
Jeg synes planen ser fin ud som den er og tænker at du umiddelbart ikke skal skære ned på hverken skemad eller mælk. Det gør ikke spor at han nogle gange kun spiser 1/2-3/4 dl. grød eller mos, lidt har også ret og det giver fortsat god plads til lidt mælk ved siden af. Samtidig sover han jo igennem om natten uden mælk midt nat, han sover fint om dagen osv. og lyder således til at trives som det er lige nu.
Da han nu er 6 måneder så kan du måske skabe lidt mere interesse for maden ved at variere yderligere. Du kan købe mos på glas af forskellig slags - der findes rigtig mange variationer og du kan også give mere og mere af jeres mad, giv ham f.eks. lidt af jeres sovs om aftenen på mosen, indmaden af en frikadelle ned i mosen eller lignende.
Og så vil det være rigtig godt, hvis du kunne stimulere ham lidt mundmotorisk ved at tilbyde lidt mere i hånden som han selv kan sidde med, sutte på, opbløde med lidt spyt og lignende. Det kan være blød frugt som appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Du kan også give ham enden af en franskbrød, købe nogle grove skorper (lidt ligesom tvebakker) eller købe et mørkt helt rugbrød, skære nogle humpler som du rister i ovnen. De bliver sprøde i kanten og er stadig lidt bløde i midten og han vil elske at kunne sutte lidt på det. Det vil samtidig forberede ham til at få rugbrødshapsere, når det bliver aktuelt. Husk ikke for meget hvede, på grund af glutenindholdet.
Han er nok ved at køre lidt træt i at få det samme, så prøv at forny så meget som muligt, så han stimuleres både smagsmæssigt og synsmæssigt dagen igennem :o)
Fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske