Svar: Vågner mange gange om natten for at spise
13. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder rigtig godt at I er begyndt med lidt mos om aftenen, det lyder som om at jeres dreng vågner, fordi han er sulten og lige nu har en tendens til at ville spise hyppigere om natten end han gør om dagen. Den rytme skal I naturligvis forsøge at lave lidt om på, netop ved at tilbyde ham lidt ekstra mad og mælk i dagtimerne og sørge for at det er der han er mest aktiv og bruger sig selv mest både fysisk og mentalt.
Du fortæller at han om dagen sover 2 lure af 2-3 timers varighed. I forhold til hans alder, så lyder dette rigtig fint, det lyder passende at sove ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten (naturligvis afbrudt af mad) ..
De fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne undvære mælk midt nat. Det vil sige, at de har behov for mælk omkring midnat, ca kl. 03 og igen næste morgen tidlig kl. ca 06. Hvis man hører til de mere priviligerede så kan man godt være heldig at barnet om natten sover 4, 5 eller 6 timer i stræk mod at de spiser mere hyppigt om dagen, men som udgangspunkt vil de fleste børn på 4 måneder have behov for mælk midt om natten. Dog ikke hver anden time og det er ofte også sådan, at børn der får flaske kan sove lidt længere tid inden de atter behøver mælk, modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk, så børn der får flaske spiser generelt lidt mindre hyppigt end børn der ammes - men der er jo aldrig regler uden undtagelse ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske, sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12.30-13: Grød med lidt frugtmos, stadig meget lidt fordi han ikke er ældre end han er, men det kan være bedre at tilbyde f.eks. ½ dl grød/mos 2x gange dagligt end 1 dl. om aftenen (forklaring følger) ... Vand af kop.
Suppleres op med flaske
Puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 16.30-17: Tilbud om flaske
Aften 18.30: Grøntsagsmos som nu, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme kl. 20.30-21
Sen aften/Nat: Flaske efter behov, ofte både omkring midnat og midt nat.
som udgangspunkt skal du regne med 6 flasker i døgnet ved siden af lidt skemad 2 gange dagligt. Det er som jeg skriver i planen en rigtig god idé at tilbyde ½ dl. grød/mos 2 gange dagligt i stedet for at tilbyde f.eks. 1 dl. en gang dagligt. Det at fordele måltider over hele dagen giver en anderledes mæthed, alt for meget mad om aftenen kan ofte i netop denne alder have den modsatte effekt. Barnets tarme arbejder på højtryk for at fordøje føden og det medfører mere urolig søvn, netop det man netop med skemaden søgte at undgå. Det kan altså have den modsatte virkning. Forsøg derfor med lidt skemad to gange dagligt efterfulgt at mælk og sørg for at indtaget om dagen er højere end indtaget om natten :o)
Håber at ovenstående plan og forklaring hjælper jer videre, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske