Svar: Hvordan kommer vi videre med maden?
13. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Dejligt at høre at det er lykkes at få stoppet amningen på en god måde for jer begge :o)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen fint kunne sidde i høj stol, når de skal spise mad og det er, som du skriver ofte noget lettere for både barn og forældre at få givet maden på den måde :o) Det er også smadder hyggeligt at kunne sidde med ved bordet alle sammen, så er man pludselig en rigtig familie på en helt ny og anderledes måde :o)
Så prøv du at sætte lillemanden i stolen og se om ikke det går. Han vil sandsynligvis kun kunne sidde i 10 minutters tid, så falder han til siden eller forover, som tegn på at han er træt i rygge og ikke magter at sidde mere, men stille og roligt bliver han stærkere i ryggen og bedre og bedre til det. Han skal naturligvis stadig lille så meget på maven som muligt, når han er på gulvet, fordi det er i maveliggende stilling at han netop får styrke i ryggen til at kunne sidde.
Med hensyn til mad, så vil det være en rigtig god idé at begynde med lidt havregrød, øllebrød, flerkornsgrød fra 6 måneders alderen. Derudover kan du med fordel begynde med større variation af grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk imosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Netop kød og fisk vil være med til at give lidt mere struktur i mosen og det er fint en overgang. Når han bliver 7-8 måneder kan du begynde at mose med en gaffel og på den måde gøre selve mosen lidt mere grov og i 8 måneders alderen vil han så normalt kunne begynde at få små hapsere der skal tygges rigtigt.
Han må, som du også selv nævner, meget gerne også begynde at få lidt i hånden, som han kan sutte på og bide lidt i, opbløde med spyt. Det kan være agurkeskiver, blødere frugt som appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende og så kan han også få lidt ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper. Du skal dog være opmærksom på at han fortsat ikke må få for meget gluten. Det er især i hvede at glutenindholdet er højt. Netop ved tandfrembrud og ømmegummer er lidt hårde brødskorper (ristede rugbrødsbjælker, tvebakker og lignende) ofte godt og netop for at fremme lysten til at smage og sutte på noget, uden at få det galt i halsen, så er de bløde stykker frugt som appelsinbåde gode. Hvorimod æble f.eks. meget let knækker. Du skal naturligvis altid have ham under opsyn, når du giver ham mad i hånden. Han skal jo først til at lære det :o)
Mit forslag til en dagsplan ud fra de tidspunkter du har sendt kunne se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske med mme og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske mme
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med kogt kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt frugtmos med mme (som gammeldags frugtgrød med mælk), frisk blød frugt i hånden at sutte på, evt. en flaske mme, eller vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere de grøntsager og den mad I andre spiser. Hvis du laver kartoffelmos med sødmælk kan I spise det samme og han kan få lidt sovs på sin mos osv. Tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden at gnaske i, når I sammen sidder ved bordet. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske med mme ca kl. 20
Sen aften/nat: Flaske med mme
Som du kan se har jeg i denne flaske nævnt 5 flasker, det kan jeg se at din dreng nogle gange får, andre gange får han kun fire og det er helt okay, hvis han drikker 200ml af gangen. Men i takt med at han spiser mere og mere skemad, så vil han højst sandsynligt også nedsætte indtaget af flaske og derfor kan det være vigtigt at bibeholde lidt hyppigere flaske. Derfor anbefaler jeg fortsat flaske efter skemaden og inden han skal sove sine lure .. men du må prøve at se, hvad der fungerer bedst for jer :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske