Brev:
Hvordan kommer vi videre med maden?
13. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Hvordan kommer vi videre med maden?
Kære Helen...
Ja, så er jeg der igen. Tak for de gode råd om ammestop og brystbetændelse. Min søn får nu MME og mine bryster har det godt :)))
Men se, jeg synes jeg er gået lidt i stå i forhold til det med maden og kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg kommer videre nu. Min søn er 6 mdr. her d. 14/1 09 (selvom han dog er taget ved k-snit 10 dage før termin). Han har siden han var ca 4 1/2 md. fået lidt grød og lidt mos og kigger nyssgerrigt med når vi andre spiser, følger gafflen fra tallerken til mund. Og er også glad for at spise for det meste, medmindre han er meget sulten, så har han ikke tålmodighed til det eller hvis han er nået og blive for træt.
Hans dag ser nogenlunde sådan her ud.
ca. kl 7-8. Flaske med MME (ca. 200ml.)
Ca. kl. 10-11 Grød (enten pulver el. hjemmelavet boghvedgrød m. frugtmos) Vand af glas. Nogen gange tilbydes han også en flaske bagefter hvis han ikke er helt mæt af grøden og så tager han ca. 80ml.
ca. kl. 13.30 - 14.30 Flaske med mme (ca. 150 -200 ml.) og evt. lidt frugtmos.
ca. kl. 17 - 18 Kartoffel/gulerodsmos (hjemmelavet med 50 ml. mme) most med gaffel og kørt gennem en sigte. Vand af glas
kl. ca 20 -21 Flaske med mme. (ca. 180 - 220 ml.) Men nogen gange når han at falde i søvn uden dette måltid. Så vågner han bare tidligere på natten.
Nat. Flaske 1 gang ( ca. 200 ml. mme)
Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal komme vidre nu, hvad han må få og hvor groft må det være?? Skal jeg forsætte med at køre hans mos gennem en sigte eller er gaffelmost okay? Han har ingen tænder endnu, men til gengæld roder han konstant og aggresivt rundt i mund og tygger på alt uden undtagelse han kan få fat i. Derfor er jeg også lidt bange for at give ham noget at sidde med selv, som f.eks et stykke rød peber, da han gnasker så intenst på tingene at jeg ikke ved om han kan risikere at få tygget det over og sluge det. Men samtidigt er det jo også dejligt for ham at få noget at tygge på med de gummer, så jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an??
Samtidigt synes jeg ikke det er helt nemt med madsituationerne, fordi han ikke sidder i højstol, så han sidder jo hos os, og det er da lidt af et kunststykke og holde ham med den ene arm og made ham med den anden + han griber hårdt fat i skeen med begge hænder og propper den i munden og og nærmest bruger hænderne til at skubbe maden ind i munden.
Så er der nogen gode råd til hvordan jeg griber made situationer an?? Og hvornår må han sidde i sin højstol..... den står nemlig klar og venter på ham :))
Håber du kan hjælpe mig vidre herfra - så vi kan få nogle gode madoplevelser. Endnu engang tak for en super brevkasse og på forhånd tak.
Med venlig hilsen
Anja