Svar: Problemer med at sove om natten
13. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Marianne
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng har behov for lidt mere mælk og mad i løbet af dagen, han lyder jo sulten om natten, når han er så søgende som han er og det lyder til at være et helt reelt behov der gør, at han efterspørger brystet så meget.
I forhold til at han nu er 7 måneder gammel, så er mit forslag til en dagsplan således:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsstænger, agurkeskiver eller lignende i hånden at gnaske lidt i. Det kan være rester fra aftensmaden eller babymos fra glas som du køber og giver. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop og evt. amning (efter behov)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, ris med lidt sovs, kogte grøntsager i hånden at gumle på ved siden af mosen der gives med ske, små stykker af indmaden af en frikadelle osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Puttes i egen seng ligesom nu
Sen aften 23-24: Ammes og puttes atter tilbage til egen seng, hvor han sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er rigtig fint at far tager over om natten og hvis jeres dreng har spist som ovenstående plan foreskriver, så er det fint at tilbyde lidt vand og ellers berolige ham til at sove videre.
Du skriver at an for lidt modermælk i stuen og herefter puttes og jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan du oplever din mælkemængde. Du kan naturligvis overveje om I skal forsøge med en flaske om aftenen, det vil for det første gøre at far måske lettere kan tage over, det vil også give et indtryk af hvor meget mælk jeres dreng reelt drikker og har behov for, for bagefter at falde til ro. I flasken kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning, sidstnævnte kan mætte lidt mere end modermælk gør. Hvis du skønner at du har masser af mælk til ham og amningen går forrygende, så er der naturligvis absolut ikke grund til at introducere en flaske, men da det er første gang du skriver til mig, så kender jeg dig ikke og ved ikke hvordan det i øvrigt går med amning og hvad du generelt tænker :o)
Det er amningen kl. 02 I skal springe over, de øvrige amninger er helt relevante i forhold til hans alder.
Jeg håber ovenstående giver en idé om hvad I kan forvente i hans alder og hvor I evt. kan sætte ind med lidt ændringer.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske