Brev:
Problemer med at sove om natten
13. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Problemer med at sove om natten
Hej Helen.
Jeg håber du kan hjælpe os.
Min søn er nu 7½ måneder og han har på intet tidspunkt sovet igennem om natten.
For et par måneder siden vågnede han hver nat. Det seneste stykke tid har det "kun" været 2 gange om natten. Han har ikke ville/kunne falde til ro uden at han blev ammet.
Han bruger ikke sut og har ikke gjort det på noget tidspunkt.
Han bliver puttet ca kl 19/1930, og falder ca i søvn en halv time senere på de gode dage. Så sover han til kl.22/23 hvor han bliver ammet til natten. Og det skulle vi jo tro var rigeligt, men han vågner så igen kl 2 og igen kl 5/6. Han får MM kl 5/6 og sover videre til ca kl 7/730 hvor vi så står op.
Den sidste uge har vi forsøgt at afvænne ham amning om natten og givet ham vand i stedet og det har blot resulteret i, at han nu er meget mere vågen om natten og at han skriger helt ekstremt i flere timer. I nat har han/vi været vågen fra kl 2.30-6.00. Det er hovedsaglig min mand der går ind til ham om natten nu hvor han ikke skal ammes.
I løbet af dagen sover han 2 lure. En formiddagslur på alt mellem 20 min og 2 timer og en eftermiddagslur på alt mellem 20 min og 1,5 timer.
Han får det her at spise i løbet af dagen:
kl 5/6 MM
kl 8/830 grød (enten babygrød eller havregrød)
kl 12 mos af kartofler, grøntsager og lidt kød
kl 15 frugt og MM
kl 1730 mos af kartofler, grøntsager og lidt kød
kl 1830 MM
Når han skal puttes om aftenen får han først lidt MM i stuen, hvorefter han kommer i nattøjet/får børstet tænder etc inden han bliver puttet med en godnatsang i sengen.
Vi er efterhånden ved at være så frustrerede af søvnmangel og er sådan i tvivl om hvad vi gør forkert.
Kan vi gøre noget anderledes?
Er det for tidligt at afvænne ham MM om natten?
Får han for meget/lidt mad?
Hvad vil du råde os til at gøre?
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Marianne