Svar: Søvn om dagen - mere gråd
12. januar 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Mia
Tillykke med den lille pige og tak for dit brev :o)
Der er nogle børn som er lidt svære at aflæse, hvor det kan være svært for forældre at vide, hvad barnet egentlig vil eller ikke vil og nogle gange må man bare forsøge sig lidt frem :o) Det lyder ud fra det du fortæller som om at du gør det rigtig godt, det skal bare have lidt tid, I skal lige finde ud af det hele.
Din datter sover rigtig meget om aftenen og natten - faktisk sover hun fra 20-06 og igen fra 07 til kl er 9-10. Det svarer faktisk til en nattesøvn på 10 timer afbrudt af amning + igen 2-3 timer. Altså aften, nat og morgen sover hun samlet set 12-13 timer i døgnet.
Med den alder hun har, vil hun gennemsnitligt have behov for ca 15 timer i døgnet. Det vil sige at hun imellem kl. 10 om formiddagen og kl. 20 om aftenen kun vil have behov for at sove 2-2½ time og for at klare hele dagen, så er det helt naturligt at hun powernapper dagen igennem. Det er helt relevant for hendes alder at sove 3 lure dagligt, netop for at få bearbejdet alle indtryk og oplevelser, men hendes lurer kan naturligt ikke være særligt lange, når hun ellers sover som hun gør.
Med så lang en nat er det altså naturligt at din datter sover som hun gør - nogle gange kun 30 minutter af gangen, andre gange 1½ time - det lyder helt normalt og helt okay. Du skal bare indstille dig på at det er sådan hendes rytme er og glæde dig over at du får din nattesøvn :o)
Når du oplever at hun græder og protesterer voldsomt mod at blive puttet, så kan det altså have en helt naturlig sammenhæng med at hun ikke har behov for at sove mere lige der, men netop i stedet har behov for at du holder hende, snakker med hende, kærtegner hende, vugger hende, synger for hende osv.
Måske ville en slynge være noget for jer, liggende i den kunne din datter slappe af og powernappe, når hun havde behov for det og samtidig få masser af fysisk kontakt fra dig og nærhed. Samtidig ville du kunne få lavet lidt, fordi du har hænderne mere fri og kan gøre lidt flere ting end når hun ligger i din arm.
Du kan overveje om en sansegynge var noget for jer. Det er en stor rund gynge,som du kan hænge 25 cm over gulvet og hvorpå du kan lægge din datter. Hver gang hun bevæger sig lidt, sparker, slår ud med armene og lignende, så bevæger gyngen sig lidt og vipper hende frem og tilbage. Samtidig har hun fint udsyn til alle sider og kan således godt ligge lidt for sig selv og hygge sig med det - selvom hun er vågen - imens du så kan få lavet noget praktisk.
Min tanke er altså at du skal forsøge at skærme og berolige din datter lidt, præcis som du allerede gør, når du mener det er tid til en lur og så acceptere at hun ikke sover særlig lang tid, fordi hun jo om natten henter en stor del af sit søvnbehov. Når hun er vågen, skal hun naturligvis pludres med, leges med, synges for, skiftes osv. ligesom hun også godt må ligge lidt for sig selv. Hvis hun er meget kontaktsøgende må du overveje en slynge til hende.
Hvis hun tydeligt protesterer mod at skulle sove, så skal du ikke putte hende, så tag hende op, gå lidt rundt med hende, få ro på hende, lad være at svøbe hende, hvis hun ikke er parat til det, snak stille med hende og prøv så igen lidt senere, når hun atter virker parat.
Du skal prøve at lægge mærke til hendes signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til dig er altså at du prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand hun er i. Nogle gange prøver du måske at putte hende lidt for tidligt, måske prøver du at putte hende der hvor hun egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt og netop her kunne en sansegynge måske være en idé :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske