Brev:
Søvn om dagen - mere gråd
12. januar 2009
Alder:
2 mdr.
Søvn om dagen - mere gråd
Hej Helen
Jeg har en lille pige der er 10½ uge.(født 15 dage for sent) Hun trives udviklingsmæssigt rigtig godt, dog har der været problemer med hendes vægt, så hun får nu udelukkende mme. Hun spiser dog kun ml 700-800 ml om dagen. Hun vejer ca 5,4 kg og er 60 cm lang. (ved fødslen 3640 og 51 cm)
Mit problem er at hun har den sidste måned powernappet igennem dagen, men sover om aftenen fra ca 20:00 til 06:00 afbrudt af et drømmemåltid kl. 23:30. Og om morgen igen fra kl. 07:00 til 09:00-10:00.
Når hun falder i søvn om formiddagen sover hun præcis 30 min (skifter søvnrytme) og så vågner hun og smiler og pludrer. Jeg har prøvet at følge dine råd til andre og stå klar ved barnevognen og vugge hende i søvn. Dette tager mellem ½-1 time og hvis jeg er heldig sover hun så 1-2 timer ekstra, men som oftest glider hun hen i 5 min og vågner op igen.
Efter ½ time gider hun ikke det mere og græder og vil op. Hun er ikke rigtig sulten, vil gerne lege, men på dette tidspunkt er det nemt at overskride hendes grænser og hun spiser ikke mere end ca 50 ml af gangen fordi hun er træt. Sådan fortsætter det resten af dagen til hun igen sover om aftenen.
Hun får måske sammenlagt 1½-3 timers søvn om dagen. Jeg har prøvet at køre tur med hende i barnevognen, men selv der vågner hun efter 30 min og falder ikke i søvn igen. Jeg kan ikke rigtig tage hende op af vognen i denne kulde og så er det altså en lang tur hjem med en skrigende unge.
Hun kan kun holde sig vågen i 1 time, max 1½, når hun op på 1½ bliver hun hysterisk. Hun er rigtig nysgerrig og observerende og hun bliver stimuleret meget (måske for meget), hvor meget skal man stimulere dem i den alder?
Jeg prøver at fange hende i tide, vikle dynen om hende (det har vi gjort fra starten) og give hende en flaske at falde i søvn på. Jeg har virkelig svært ved at læse hende og gribe hende på det rigtige tidspunkt. Får jeg ikke det vil hun ikke tage flasken og bliver sur over at blive svøbt i dynen og græder i 5-15 min inden hun falder i søvn, mens jeg går med hende viklet ind i dynen. Andre gange virker det fantastisk og hun spiser hvorefter jeg kan ligge hende i liften og efter et par minutter sover hun.
Hun kan græde fuldstændig hysterisk til hun stopper med at trække vejret, hvor jeg tager hende op på skulderen og så holder hun op med at græde...?? Straks jeg vikler dynen om hende græder hun igen.
Det er hårdt at høre hende græde sådan, men skal jeg bare være konsekvent og blive ved til hun falder i søvn eller..? De sidste par dage er det blevet meget værre med hendes gråd, er det et spring i hendes udvikling tror du?
Puha, det blev en lang smøre, jeg håber du kan hitte rede i det og komme med nogle gode forslag
Hilsen Mia