Svar: Søvnproblemer - 17 mdr.
12. januar 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Anja og Henrik
Når man skal vurdere børn søvn og eventuelle søvnproblemer, så er det ofte en god idé at se på, hvordan barnet sover i løbet af dagen og også tage hensyn til barnets alder og udvikling.
I fortæller at jeres datter sover 2-3 timer i løbet af dagen og at hun ofte sover længe, nogle dage står hun f.eks. først op kl. 8.30 ... I fortæller også at I har prøve at putte hende til forskellige tidspunkter i håb om at noget ville virke, men at det ofte ikke ændrer noget. Og det er helt rigtigt - at putte barnet senere, ændrer ofte ingenting - måske bare at barnet sover længere til middag og så er problemet tilstede næste aften igen ... :o)
De fleste børn vil i 1½ års alderen have behov for at sove måske 13 timer i døgnet. Det betyder at hvis jeres datter sover 3 timers middagslur, så vil hun måske ikke skulle sove mere end 10 timer om natten. Står hun først op kl 8 eller derefter, så lyder det således helt passende at hun ikke kan falde i søvn og ikke viser træthedstegn før klokken er 22 eller mere... Hvis hun generelt står op kl. 7-7.30 og sover en middagslur på 2½ time, så vil det måske være passende at komme i seng kl. ca 21.
Hvis I således ønsker at forlænge hendes nattesøvn, så vil I være nødt til at afkorte hendes dagslure og I skal også overveje problematikken omkring at lade hende selv styre, hvornår hun vågner om morgenen. Det er enormt dejligt at have den mulighed, at kunne lade barnet vågne af sig selv. Men i forhold til faste søvnvaner og ønske om at kunne putte sit barn tidligt til ro om aftenen, så harmonerer dette ofte ikke rigtigt. Derfor skal I overveje om I ikke skal tage hende op til samme tid hver morgen, så dagen starter og slutter på faste tidspunkter ligesom andre dele af dagen, aflevering, måltider, leg, middagslur osv. også ligger/bør ligge på nogenlunde fast tid, for ikke at forvirrer hendes indre ur for meget.
Med hensyn til hendes behov for jeres nærhed og kontakt i øjeblikket, så hører dette alderen til og netop fordi hun er inde i en alder, hvor hun klynger sig mere til jer, så er det vigtigt at I bliver hos hende, beroliger hende osv. når hun skal sove.
Hvis det at I sidder hos hende, læser en godnathistorie, holder i hånden eller lignende gør at hun tror I skal lege, så lav i stedet noget praktisk i nærheden af hende. Det kan være at skrive på computeren, ordne strygtøj, lægge tøj sammen eller lignende og gør det på værelset eller udenfor døren hvor hendes værelse er, så hun kan se jer og I kan tale til hende. Herfra skal I så berolige hende med jeres stemme: "mor er lige her, læg dig ned skat, nat nat" og på den måde betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove. Netop det at sige "læg dig ned" og få hende selv til det er også vigtigt i forhold til at hun forstår, hvad det er I vil have hende til.
Man skal naturligvis her medtænke at hun ikke skal puttes før hun er parat og man kan forvente at hun er træt nok til at sove. Ingen kan sove på kommando og vi bliver alle dybt frustrerede hvis vi ligger i vores seng og tænker "jeg skal sove, skal sove" og vi ikke kan. Så det er vigtigt at hun først puttes, når hun er parat. Her må I så vurdere, om hun i kraft af sin alder har brug for at I sidder hos hende, holde hende i hånden og bruger de 10-15 minutter det tager at falde i søvn, eller om det er bedre at lave noget praktisk og være i nærheden uden at give direkte fysisk kontakt og uden at invitere til sjov og leg :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske