Brev:
Søvnproblemer - 17 mdr.
12. januar 2009
Alder:
17 mdr.
Søvnproblemer - 17 mdr.
Hej Helen!
Vi har en datter på 17 mdr. som selvfølgelig er en dejlig pige.
Men hver aften når hun skal sove, så starter problemerne.
Hun har altid haft en masse uro i kroppen, og haft svært ved at falde i søvn. Da hun var helt lille, brugte vi meget lang tid på at få hende til at sove, og når hun endelig sov, vågnede hun efter en halv time, og var ked af det.
Det var ligesom om det hjalp med alderen, og måske også det, at komme i en større seng (fra vugge til tremmeseng).
Vi har i en lang periode på ca. 5 mdr. bare kunne ligge hende, synge en sang, sige godnat og forlade rummet, hvorefter hun så selv har lagt sig til at sove. Dejligt.
Men de sidste 3 mdr. er hun begyndt at græde så snart vi forlader rummet. Hun rejser sig og står ved sengekanten og græder så tårrene triller ned af hendes kinder.
Når vi kommer derind igen, falder hun kun til ro hvis vi tager hende op. Så klamrer hun sig til en og holder godt fast i en.
Så kan vi stå med hende indtil hun er faldet ned igen, vi kan ligge hende, men så snart vi bare ligger an til at vil forlade hende starter det forfra.
Hvis vi bliver derinde, og siger hun skal ligge sig ned og sove. Griner hun og vil snakke og lege. Selv om vi lader værre med at reagerre på det, og bliver ved med at sige hun skal ligge sig ned, kan der gå op til en time før hun sover. Hun ligger meget uroligt og sætter sig op, ligger sig ned og holder ligesom øje med om vi stadig er der.
Hun har den sidste mdr. været syg med mellemørsbetændelse, men har nu fået dræn i ørene.
Hun kan nogle gange vågne om natten og virke frisk når kl. er 01.30 hvis vi lader hende være på hendes værelse græder hun hele tiden. Tager vi hende med ind til os, så sætter hun sig op og snakker også selvom vi "sover" videre. Hun sover måske først igen kl. 05.30 og så sover hun til kl. 08.30
Vi har prøvet mange forskellige ting, men om aftenen virker hun overhovedet ikke træt, selv når kl. er 21.30 har hun ikke vist noget trætheds tegn. Vi har prøvet at vente med at ligge hende til 21.30 i håb om hun var træt og måske ikke ville vågne om natten. (hun kan sove længe, da jeg først møder til middag)
Vi har prøvet, at hun kom i seng kl. 19.30 men uanset hvad så er det det samme.
Hun står op ca. kl. 07.00 - 07.30 om morgen, kommer i vuggestue ca. kl. 10.00 og der leger hun og spiser godt. Hun sover ca. 2- 2 1/2 time til middag, nogle gange 3 timer.
Nogle nætter sover hun hele natten, men der er stadig store problemer med, at putte og falde i søvn.
Det var så dejligt at hun selv kunne falde i søvn, og det vil vi meget gerne tilbage til, da vi ellers føler vi bruger hele vores aften på at få hende til at sove.
Håber du har nogle gode råd.
Knus fra Anja og Henrik