Svar: Døgnrytme til powernapperen
12. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Nogle børn sover meget, andre børn sover meget lidt og det vigtigste er at se på hvordan barnet trives og udvikler sig og her lyder det som om at Aske er rigtig godt med. Han har en god og sund appetit, han bruger sig selv rigtig godt motorisk, han vokser som han skal og er generelt glad og godt tilpas. Derfor må I som udgangspunkt regne med at han sover det han har behov for - også selvom det er mindre end I kunne tænke jer:o)
Når man taler om gennemsnitligt søvnbehov, så betyder det at nogle børn sover mere og andre mindre - i forhold til netop det gennemsnitlige tal. For børn på 6 måneder vil gennemsnittet normalt ligge på 14½ times søvn i døgnet, med en margin der hedder ca 12-15 timer. At jeres dreng kan nøjes med 12-13 timers søvn i døgnet er altså helt okay, han ligger i den lave ende, dog stadig helt normalt.
De flest børn vil i 6 måneders alderen sove 2 lure dagligt og nogle har fortsat behov for en powernap sidst på eftermiddagen. Da jeres dreng sover nattesøvn fra ca 19.30-06, svarende til 10½ time og hører til de børn som ikke sover så meget, så vil hans behov for søvn i dagtimerne være måske ca 3 timer. Det vil f.eks. ofte være en formiddagslur på 45-60 minutter, en middagslur på 1½ time og så en powernap sidst på eftermiddagen på 30-45 minutter.
En plan for dagen ville normalt se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15-16: Grød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurk eller lignende i hånden, udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad, mad der smager af noget. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Som jeg ser din plan for dagen, så minder den en del om dette. Den store forskel er at du slet ikke amme i løbet af formiddagen - han får ikke bryst mellem kl. 05 og kl. 16 og det tænker jeg at meget lang tid, trods indtag af skemad og vand af kop. Det handler for jer ikke kun om at blive fyldt op med mad, men også om at der er noget beroligende og afslappende i at blive ammet. Når man er i fysisk kontakt, som man er når man ammer, så frigøres der endorfiner og oxytocin som får kroppen til at slappe af. Det at amme kan altså give din dreng en fysisk ro, som vil hjælpe ham til at sove bedre og måske lidt længere.
Det kan også have betydning for hans lyst til og behov for mælk midt om natten, men derudover tænker jeg også at jeres dreng faktisk sover igennem. Du fortæller jo at du ammer og putter ca 19.30 og herefter sover han til ca 02. Det svarer til 6½ times sammenhængende søvn uden mælk - det er at sove igennem. Det er faktisk meget flot :o) Det er derfor helt fint og ganske naturligt at han vågner op kl. 02 for at få mælk og hvis han sover bedre på denne måde, i stedet for at få mælk kl. 23-24 så er det helt fint - omend det måske er lidt hårdt for dig at blive vækket midt om natten - men set ud fra hans synspunkt, så er det super flot at han kan sove så længe uden mælk.
Du skriver at din dreng ofte kun kan være vågen i 2 timer og så skal han puttes igen. Her tænker jeg at du skal forsøge at trække tiden lidt, så du kommer mere og mere ind i en rytme, der ligner planen jeg har sendt dig. Det vil ofte være passende at flytte tiderne med ca 15 minutter dag for dag. Det vil sige at hvis du lige nu putter ham til formiddagslur kl. 9, så i morgen putter du ham først 9.15 og i overmorgen kl. 9.30 indtil klokken bliver ca 10, hvor det måske passer bedre. På den måde kan du forsøge at ændre på hans rytme og se om du kan finde en rutine, som passer jer alle.
Men ellers er der som sagt, nogle børn som naturligt sover mindre end andre og så længe de trives og udvikler sig som de skal, så må det være sådan :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske