Brev:
Døgnrytme til powernapperen
12. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Døgnrytme til powernapperen
Hej Helen.
Tak for en rigtig god brevkasse. Da det er første gang jeg skriver, vil jeg fortælle lidt om nu 6 mdr gamle Aske:
Han er en stor dreng (9,4 kg og 73 cm). Efter kolikagtige symptomer i næsten 3 mdr, er han nu verdens gladeste dreng:-) Rent motorisk triller han, roterer rundt om sig selv, kryber lidt fremad og skubber sig meget baglæns. Vi startede tidligt med skemad efter råd fra vores sp, da Aske kun sover 35 min af gangen. Hun mente, at dette kunne hjælpe, men det har ikke ændret noget. Vi kan ikke få ham til at sove videre - tro mig vi har prøvet alt. Han sover i sin voksipose i barnevognen og sover efter 5-10 min ved at trille lige så stille frem og tilbage. Han sover sjældent længere hvis jeg går en tur med barnevognen. Det skal dog siges, at han de sidste par uger enkelte gange har sovet lidt længere.
Første spørgsmål er: Kan/skal vi håbe på at dette ændrer sig? Har han bare et lille søvnbehov? (ca. 12-13 timer i døgnet). Det er nogle meget lange og trættende dage, når han vågner kl 6 og kun powernapper herfra til han puttes kl 19.30. Han sover fint nok om natten fra 19.30 til 5.30-6.00 og falder i søvn svøbt i sin seng mens vi er hos ham og beroliger ham - det tager ca. 10 min.
Har virkelig brug for noget hjælp til en døgnrytme mht søvn til Aske - det eneste der er sikkert i løbet af en dag er, at han står op ved 6-tiden, bliver puttet ved 19.30-tiden og kun kan være vågen ca 2 timer af gangen.
Mht hans mad ammer jeg ham tidlig morgen (ca 5), eftermiddag (ca 16), aften (ca 19) og midt nat (mellem 01 og 03). Derudover får han havregrød - her spiser han meget (ca 7.30), øllebrød/anden grød (ca 11), grønsagsmos (ca 14) og grønsagsmos+kød/fisk (ca 18).
Ammer jeg ham for lidt? Han tager rigeligt på og jeg synes sjældent han virker meget sulten.
Vi tror ikke han er sulten om natten (midt nat amningen), han spiser næsten ikke og falder hurtigt i søvn ved brystet. Men vi kan ikke få ham til at sove videre når han vågner og han kan virkelig skrige.... Vi har prøvet med en sen aften amning omkring kl 23, men det er som om han bliver urolig resten af natten og bare stadig vågner mellem 2 og 3 og vil have mad. Kan vi gøre andet? Han burde vel snart kunne sove igennem når han får så meget skemad tænker jeg?
Håber på hjælp til en døgnrytme.
Med venlig hilsen
en lettere forvirret mor