Brev:
Skubber og slår - 2 år, 1 mdr.
12. januar 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Skubber og slår - 2 år, 1 mdr.
Kære Helen,
Nu er vi efterhånden ved at blive en del frustreret over vores lille søns ændring i adfærd, at det er blevet tid til at bringe dig på banen igen :-)
Lige kort om vores situation: jeg er gravid for 2. gang og har termin sidst i januar. Blev sygemeldt pga. plukveer 2 måneder, før jeg egentlig skulle være gået på barsel, så jeg har gået meget hjemme og har primært været den, der har taget sig af alle de hjemlige gøremål - herunder naturligvis også aflevering og hentning af vores søn samt har haft den primære kontakt til ham i hverdagen.
Vi oplevede for første gang i løbet af december, at vores søn så småt begyndt at slå os - sådan helt umotiveret - og hørte også fra vuggestuen, at de oplevede ham som mere hård ved de andre børn, end han plejede. Samtidig begyndte han at råbe "NEEEEEJ", når vi sagde til ham, at han skulle gøre noget/ikke måtte gøre noget. Denne adfærd har så småt taget til siden, og i dag oplevede jeg selv, hvordan han nede i vuggestuen helt umotiveret og helt uden grund skubbede en dreng omkuld 2 gange i træk, selvom vi var på vej hjemad. Jeg fik endvidere at vide, at han både skubber og river i hår dernede, og når han så også slår herhjemme, så synes jeg, at der er rigeligt at tage fat på.
Det mest overraskende for os er næsten, at vi har en helt utrolig kærlig søn. Han elsker at få kram og kys, kommer tit hen og putter sig ind til os og er generelt en helt fantastisk glad og nem dreng at have med at gøre, der fjoller rundt hver dag og aldrig har haft den bekendte "ulvetime". Så nu er vi i tvivl om, hvor det er, det "gik galt", og hvordan vi bedst kan hjælpe ham til at komme "på ret køl" igen. Vi vil for alt i verden hjælpe vores lille guldklump, således det ikke ender med, at ingen i vuggestuen gider lege med ham, fordi han er for hård.
En anden ting er samtidig, at han pt. har meget svært ved at putte sig om aftenen og ikke vil lade os gå ud af værelset, før han sover, så vi sidder nogen gange derinde i 30-45 minutter - for han holder sig vågen så længe som muligt og holde øje med, om vi bliver derinde. Jeg skrev til dig om det samme for 3 måneder siden, da vi havde fået rod i det efter en længerevarende rejse, men det fik vi hurtigt op at køre igen. Og nu er det så gået helt galt igen efter juleferien.
Jeg er sikker på, at både hans hårdhændede adfærd samt søvnproblemerne om aftenen er en naturlig del af hans udvikling, men vi vil meget gerne have råd til, hvordan vi tackler det - ikke mindst nu, hvor der om ikke så længe sker en stor ændring i hans liv, når han bliver storebror.
Glæder mig til at høre fra dig!
/K