Svar: Stritører og hidsigt temperament
12. januar 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Sine
Ja, hvad gør man når barnet smider sig på gulvet i Glostrup storcenter ... Prøver at bevare roen og tæller til 10 - og prøver at glemme, hvad andre mon tænker og tror .. :o)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med Aliah lige nu og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og at du føler at du nogle gange kommer lidt til kort. Der er ingen tvivl om at alderen 1-3 år giver store udfordringer for både børn og forældre og alle forældre oplever et eller andet sted en periode, som er svær. Men når det er sagt, er børns temperament meget forskelligt og nogle børn får voldsommere anfald af frustration end andre børn gør og lige nu er det rigtig svært for Aliah og dermed også for jer.
Det er alfa omega at I forældre er i stand til at rumme hende. Det vil sige at I kan klare alle de følelser hun har, uden at I vil ændre på det og uden at I tager det personligt. Det er vigtigt at I sætter ord på for hende, lytter til hende, beroliger hende fysisk, når hun har behov for det, sidder i nærheden osv. når hun har behov for det. Det er lidt en vekselvirkning, hvordan I skal handle, for en gang imellem vil hun gerne holdes om, trøstes og beroliges og andre gange vil hun have brug for at være sig selv lidt, inden hun er klar til fysisk kontakt.
Når børn reagerer meget voldsomt, som Aliah gør, smider sig ned på gulvet og er fuldstændig opløst i gråd og frustration, så er der naturligvis risiko for at hun kommer til at yde skade på sig selv. Her skal I naturligvis sikre at det ikke sker. Hun må ikke banke hovedet ind i væggen, i gulvet, i tremmerne i sengen, i indkøbsvognen eller lignende og I er nødt til at søge for at hun ikke kommer til skade - her nogle gange holde hende, andre gange flytte hende lidt, så hun ligger mere frit.
Når børn har fortvivlelsesanfald og det har de meget ofte i 1-3 års alderen, så er de ikke uartige, hysteriske eller andet. Jeres datter er derimod oprigtigt ked af det, hun er skuffet over at tingene ikke er som hun gerne vil have dem, at hun ikke kan finde ud af noget, at skoen driller, at tøjet sidder skævt, at hun får æble i stedet for banan, eller at æblet bliver skrællet, når hun hellere ville have haft det skåret i både osv.
Det er ofte små bitte ting, der i jeres øjne kan virke som bagateller og som derfor virker enormt irriterende, men for hende betyder det rigtig meget. Det handler kort sagt om at hendes hjerne simpelthen endnu ikke er så udviklet at hun er i stand til at tackle disse ting. Hendes hjerne er umoden, nerveforbindelserne mellem storhjernen og mellemhjernen er endnu ikke udviklet.
Det har hun brug for at I forstår, hun har brug for en medlidende reaktion. Hun har brug for at høre at I forstår det: "Bliver du bare så ked af det lige nu" eller "drille skoen, skal mor hjælpe dig" eller "det er også irriterende at mor skrællede æblet, når du hellere ville have det skåret ud ...".
Det er helt naturligt at hun ikke er i stand til at fortælle dig, hvad det er der er galt, at hun mangler ord til at beskrive den fortvivlelse hun føler. Derfor er det vigtigt at man ikke afkræver en forklaring, ligesom det er vigtigt at man ikke begynder at kalde hende hysterisk eller lignende. Din rolle er at berolige hende og det gør du bedst ved at vise at det er okay. Du forstår godt at det er svært for hende lige nu, du kan sagtens klare det og du skal hjælpe hende med at sætte ord på. Når du sætter ord på hendes følelser, hendes frustration og samtidig viser hende at du er der for hende, holder om hende, kærtegner hende, trøster og beroliger, så hjælper du hende til at udvikle de stressregulerende systemer, som hun har brug for i sin hjerne, i sin krop.
Du kan ikke tale med hende, du kan ikke forsøge at ræsonnere med hende, når hun har det sådan. Hun kan ikke lytte og kan slet ikke forholde sig til at skulle svare på noget eller tage stilling. Hun har kun behov for forståelse ...
Med den alder hun har, hun er jo stadig ikke ret gammel, så man nogle gange med held aflede hende. Netop når I er oppe at handle, så kan du aflede hende ved at give hende nogle af de ting i køber i hånden og bede hende holde dem eller komme dem ned i vognen. Hun sidder i sædet i indkøbsvognen og får så nogle varer som hun skal smide ned i selve vognen.
Du skal naturligvis også overveje på hvad tidspunkt du planlægger at tage i Glostrup Storcenter. Alt går meget bedre, hvis hun er vågen og frisk og det går slet ikke, hvis hun er træt eller sulten ...
Med hensyn til stritører, så er det helt normalt at små børns ører er bløde og let tager facon efter hvordan barnet ligger. Spædbørn som ligger med øret bøjet den omvendte vej, når de ligger og sover, kan godt udvikle udstående ører. Det er derfor altid vigtigt at være opmærksom på at 'folde øret ud' så barnet ikke ligger og klemmer øret sammen. Et afklemt øre kan også gøre ondt og kan desuden medføre at barnet får tryksår.
I takt med at barnet vokser, så vil barnets ører naturligt løfte sig lidt mere ud fra hovedet. Det er simpelthen et udtryk for at hele hendes ansigt, hovedfacon og dermed også ørernes facon ændrer sig.
Selvom ørets udvikling når voksenstørrelse i en tidlig alder, så skal børn være nogle år, inden man vurderer, hvorvidt ørerne flyver så meget, at det er noget man skal gøre noget ved. Allerede i graviditeten tager øret form og nogle børn fødes med mere udstående ører end andre. Der er også en arvelig tendens, således at hvis en eller begge forældre har tendens til stritører, så vil barnet kunne arve dette.
Nogle børn fødes altså med udstående ører, andre udvikler det inden for det første leveår og så er der også børn som fødes med udstående ører, men hvor det forsvinder spontant senere. Man kan ikke på forhånd vide, hvordan øret vil udvikle sig, men hvis der er en arvelig tendens til stritører i familien så vil barnet altså kunne få dette.
Det er en lægelig vurdering, hvorvidt jeres datters ører stritter så meget, at man vil gå ind og korrigere dette og du skal også tale med lægen om, hvilken behandling man I givet fald vil anbefale hende at få.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske