Svar: For tidlig født og overtræt
24. april 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Annika
Jeg tror, som du selv er inde på, at din søn reagerer med gråd fordi han er overtræt, hvilket han meget let bliver da han er født for tidligt.
Børn der bliver født meget før termin vil ofte have behov for særlige hensyn og kræve mere ro. Det kan være i forbindelse med at deltage i familiefester, hvilket ofte kan være for meget og hos det lidt større barn kan det være en god idé at vælge dagpleje i stedet for vuggestue. Simpelthen fordi barnet let bliver overstimuleret og får mange impulser, når der er flere mennesker.
Små børn der har ligget på neonatalafdeling, har selv om de har væert i kuvøse og ligget i en 'rede', fået mange stimuli tidligt i deres liv og før de normalt ville have fået det. Det at man pusler dem, giver dem mad osv, ofte hver 2 time, og også uroen på stuen i forbindelse med alarmer der lyder osv. har betydning.
Personalet på neonatalafdelinger er meget opmærksomme på dette og søger altid at skabe mest muligt ro for børnene, men uro kan alligevel ikke undgåes. Nogle børn vil være præget af dette i årene frem og andre vil klare det helt uden problemer, det er meget forskelligt.
Jeg tror ikke det vil skade jeres søn at I har en storebror, men I skal naturligvis være opmærksomme på at det ikke 'skader' storebror fordi han skal tage alt for mange hensyn i forhold til sin alder. I forvejen har det været svært at 'undvære' mor og far i den periode I har været meget på hospitalet.
Med hensyn til sovevaner, så tror jeg det er vigtigt at I forsøger at finde en bestemt måde at putte jeres lille dreng på. Altså simpelthen gør det samme igen og igen. Det genkendelige giver tryghed og jeres søn vil efterhånden lære at falde til ro, når tingene gentager sig.
Vær opmærksom på ro i dagligdagen. Det er vigtigt at I f.eks. ikke har fjernsyn eller radio tændt dagen igennem. Som voksne har vi en evne til at lukke det ude, som ikke interesserer os. Hører vi en melodi, som vi kan lide, så synger vi med på den, noget i radioavisen er interessant, men det der kommer ind imellem hører vi ikke. Små børn har ikke denne evne,- de hører alt.
Selvom det er svært, når der er en stor, så prøv at sidde med lillebror så meget som muligt. Trygheden der er i hjerteslag, vejrtrækning osv. er vigtige for ham. Det kan være utrygt at ligge for sig selv. Når han ligger for sig selv, så sørg for at der ikke er forlangt til siderne, men at han er puttet som i en rede, igen for at skabe tryghed.
Han har højst sandsynligt fået sut på neonatalafdelingen og du skal ikke være ked af at bruge sutten, når han skal sove. Du skal naturligvis være sikker på at han har fået, hvad han kan spise og så give ham sutten at falde til ro på. Det kan være en god idé at trække en stofble igennem sutten, som han ligger med.
Hvis du tager din søn op og er der for ham når han græder, så tror jeg ikke han bliver skadet, tværtimod. Det er enormt vigtigt at man reagerer på børns gråd. Når I gør det, så føler han at han bliver hørt og forstået og han får automatisk en tillid til jer. Det er vigtigt også fremover.
Nogle gange hjælper man bedst barnet til at finde ro ved at gå eller sidde med det og andre gange er det bedst at putte barnet og så vugge det blidt. Det vigtigste er at man ikke både vugger, synger, forsøger med sutten, tjekker bleen, far holder, mor holder, forsøger med brystet, forsøger med flasken, prøver med en rangle, eller uroen, forsøger at lægge fra sig, op igen osv osv. Man gør det naturligvis i den bedste mening i håb om at et eller andet vil hjælpe, men man tilfører også barnet endnu flere stimuli og derfor bliver gråden kun værre indtil barnet segner at træthed.
Mit bedste råd er derfor at I vælger en bestemt måde at putte på og holder jer til dette.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske