Brev:
For tidlig født og overtræt
24. april 2004
Alder:
2 mdr.
For tidlig født og overtræt
Hej
Vores søn blev født 10 uger for tidligt, og er i dag 2 1/2 mdr. Da han blev født vejede han 1020 gr og var 35 cm. Han blev taget med kejsersnit og blev lagt i kuvøse. Han havde ikke brug for hjælp til at trække vejret og hans tarmsystem fungerede også ved fødslen. Han fik glukose i 2 uger, og mad igennem sonde i 5 uger. Ved fødslen havde han sutterefleks og blev lagt ved brystet når han var oplagt til det. Amningen kom rigtigt i gang da han var 5 uger. Han lå på neonatalafdelingen indtil vi kom hjem for ca. 1 mdr. siden.
Da vi var på afdelingen var der aldrig noget problem for han at falde i søvn, men det skal lige siges at der var meget stille og ingen storebror:-)
Nu er problemet så at han har meget svært ved af falde i søvn om eftermiddagen og om aftenen. Da han som for tidlig født har meget let ved at blive overstimuleret, tror jeg det er det der sker, men selv om jeg læser hans signaler og prøver at putte ham virker han overtræt og kan ikke falde i søvn. Det ender med flere timers gråd og han kan heller ikke sutte, selv om han er sulten. Det bekymrer mig meget, da han er ret lille til ikke at sove særligt meget. Om natten er der normalt 2-3 hurtige, men store måltider.
Jeg har prøvet at have han meget ude i barnevognen, for den friske luft skulle gøre godt, men det gør ingen forskel.
Har du nogle idéer til, hvordan man kan hjælpe ham med at falde i søvn? Og kan det skade ham, at han græder så meget og sikkert bliver stresset, da han nu er for tidligt født?
På forhånd tak
Annika