Svar: Nægter at spise af ske
23. april 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Din datter er kun 6 mdr og derfor er det nok endnu begrænset, hvad hun kan klare at spise af mere fast føde. De fleste børn er omkring 8 mdr. før de begynder at kunne tygge, men nogle ammebørn har så gode kæbemuskler at de klarer mere fast føde uden problemer.
Min tanke er derfor at I stille og roligt forsøger at give hende lidt mere fast. Begynd med de lidt grovere grødtyper, som f.eks. havregrød og flerkornsgrød, så hun langsomt vænner sig til en mere fast konsistens. I den næste måned til halvanden, må du så forsøge at gøre maden lidt mere grov og give hende noget hun selv kan holde i hånden, samtidig med at du også giver hende noget med ske.
Efterhånden som hun nærmer sig de 7 mdr, vil hun sikkert kunne spise mere faste fødevarer. Jeg tænker her på et stykke kogt gulerod, frugt i både, et stykke brød/skorpe, en kartoffelbåd osv. Nogle børn kan kapere det og andre kan ikke, men det er da et forsøg værd.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske