Svar: Vægtstigning for datter på 3½ måned
20. april 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Karin
Jeg forstår fuldt ud din bekymring, men umiddelbart så tror jeg at du skal tage det stille og roligt, for din datter lyder jo til at trives og have det godt:o)
Det er altid meget svært at sætte præcise mål for, hvordan og hvor meget børn skal tage på, da børn jo er meget forskellige. Det er rigtigt at tommelfingerreglen for mælkeindtag hedder 1/6 af vægten de første måneder, men dette er kun vejledende og nogle børn spiser mindre og andre mere. Får barnet bryst har man slet ikke regnskab med, hvor meget barnet egentlig får.
Ad a) Jeg kan ikke sige at din datter 'kan nøjes med' x-antal ml, men du må tro på at hvis du tilbyder din datter mælk nok, så vil hun også være i stand til selv at regulere sit behov. Når hun ikke ønsker mere, så kan du ikke tvinge hende og de mere end 800 ml lyder okay.
I takt med at hun bliver ældre vil du jo også begynde med skemad, som hun måske vil reagere anderledes på og derfor ændre både spisemønster og vægtstigning.
Ad b) Jeg synes det er en god idé at du holdeer din datter lidt til 'ilden' i løbet af dagen, så ledes at hun om dagen ikke tager en lur på 6 timer. Det er noget andet om natten, her må hun gerne sove, hvilket i begge har brug for.Det er vigtigt at hun lærer at om dagen er man vågen og her sker en masse aktivitet, men om natten er der så vidt muligt ro.
For nogle kan det være en fordel, både for søvnens skyld, men også for at få presset lidt ekstra mad ind, at putte barnet om aften, som vanligt, men så give barnet mad igen, når man selv går i seng. Børn har ofte en fantastisk evne til at spise i søvne og jeg tænker på om det kunne være en måde at få givet din datter lidt ekstra. Du skal ikke vække hende for meget, men bare tage hende op og se om du kan få hende til at spise lidt mere. Herefter må I begge meget gerne få jeres nattesøvn.
Det er klart, at hvis din datter sover natten igennem, så skal du holde gang i hende i løbet af dagen, så hun ikke kommer i underskud.
Ad c) En tommelfinger regel siger at et barn tredobler sin vægt inden for det første leveår og øger sin længde med 25 cm. Det er mit indtryk at børn ofte tager på i ryk, og det vigtigste er at de bliver ved med at tage på, dvs at de ikke pludselig taber sig. Det er vigtigt at man hele tiden kan se en udvikling og at barnet følger sin egen vægtkurve.
Det er jo ofte sådan at børn ligner deres forældre. Hvis I selv er lave og spinkelt bygget, så vil jeres datter naturligt også være det.
Ad d) Du skal forholde dig til det hele, ved at forsøge at tage det så roligt som muligt. Du må sige til dig selv, at hvis du tilbyder hende mad (flaske) flere gange i løbet af dagen, at hun tisser og har afføring som hun skal, at hun udvikler sig og i det hele taget trives, så kan du ikke gøre mere...kun bekymre dig og det vil ikke hjælpe i denne situation. Så når du gør alt hvad du kan, så kan du ikke gøre mere.
Hvorfor din datter ikke har taget så meget på de sidste dage, ved jeg ikke. Det kan godt hænge sammen med at hun tager på i spring, det kan også være fordi hun er begyndt at rulle og dermed begyndt at bevæge sig mere og som sagt kan det være at det hele ændrer sig, når hun begynder at også at få skemad.
Håber lidt af ovenstående kan bruges. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske