Svar: Skippe flaske, mælk nok?
22. april 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Det lyder som om din datter spiser godt og varieret og du skriver også at hun er blevet bedre til at drikke af kop.
Tilbyd hende fortsat grød om morgenen, men vælg grødtyper, hvor der kan komme mælk på og i. Det kan f.eks. være øllebrød og havregrød. Hvis du f.eks. laver havregrøden på mælk og hun spiser 3 dl, så får hun en del gennem den vej.
Om formiddagen kan du fortsat give hende rugbrød. Giv hende også tilbehør af forskelligt frugt og grønt. du kan også vælge at give hende rugbrød til frokost, når du selv spiser din frokost, og så istedet indføre et ekstra måltid om formiddagen, bestående af ½ bolle med ost (ost er også mælk) og en lille portion frugtgrød med mælk.
Til rugbrødet kan du også give forskellig ost. Enten som smøreost eller ost i stænger, som hun selv kan spise.
En portion yoghurt kan du således fortsætte med om eftermiddagen.
Om aftenen spiser hun jo som jer (meget fint!). Lav lidt sovs med mælk og det kan være en god idé at give hende en portion frugtgrød med mælk som dessert.
Fortsæt med at tilbyde hende mælk af kop. Umiddelbart tror jeg at din datter så vil blive dækket godt ind.
Når hun bliver et år kan du med fordel købe tyggetabletter med calcium beregnet til små børn. I begyndelsen kan du knække dem over i kvarte, så hun bedre kan kapere dem.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske