Svar: Hidsighedsanfald
5. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Maiken
Små børn har temperament og i 10 måneders alderen oplever man ofte dette folde sig ud, det er især i denne alder at forældre første gange oplever at den lille baby pludselig er blevet et lille meget selvstændigt barn, som tydeligt har sin egen vilje og selvstændighed og man kan godt som forældre stå og kigge på sin lille skat og tænke "Hvem er den pige?" fordi man pludselig ser nogle sider, som man aldrig har set før.
Det handler, som du selv er inde på, om at barnet netop i denne alder tydeligt viser egen vilje og lyst til medbestemmelse. Man ser det på puslebordet, barnet nægter at få bleen af, man ser det ved spisebordet, barnet nægter at åbne munden for skeen og vil spise selv og man ser det når barnet skal sove, hvor mange børn også protesterer voldsomt. Ligesom man også ser det ved tandbørstning, påklædning af tøj osv.
Visse ting kan vi som voksne trumfe igennem, fordi vi er stærke nok og rent fysisk kan holde barnet trods protest og her kan det nogle gange godt komme til at virke som et overgreb. visse ting skal gøres også selvom det koster gråd - numsen skal vaskes, når den er fyldt med afføring, tænderne skal børstes så man ikke får huller osv. og så må man nogle gange holde barnet og få det gjort - trods protest. Men det er dog altid en god idé at se om ikke man kan få det gjort mindre dramatisk.
Ofte kan man, som du også selv nævner I forsøger - aflede barnet. Det kan hjælpe at give jeres datter noget at kigge på, holde i hånden osv. så hun er optaget af det og ikke så meget af at I f.eks. skifter hende. Nogle gange må man gå på kompromis og finde lidt alternative løsninger. I forhold til bleskift, så kan det være at skifte til buksebleer og lade hende stå på gulvet og blive skiftet, når hun kun skal have skiftet en tisseble. I forhold til tandbørstning, så kan det være at lægge hende på sofaen imens, forsøge med en elektrisk tandbørste eller hvad man nu kan finde på for at det skal lykkes mere roligt.
Et eller andet sted skal hun naturligvis lære at tingene ikke altid kan gå efter hendes hoved og at I bestemmer, men hun er stadig så lille at hun ikke kan forklares hvordan ting hænger sammen og ikke kan forholde sig til hvad I siger. Derfor er det rigtig vigtigt at I forsøger at gøre situationen så behagelig som muligt og når det kniber med det, så gør det så kortvarigt som muligt. Få skiftet den ble og børstet de tænder og nus og kram hende så bagefter. Lad være at trække tiden for meget ud, få det overstået og vis hende så, at I sagtens kan rumme hendes frustration, at I ikke bærer nag men stadig er rigtig gode venner og er der 100 pct for hende.
Det er helt rigtigt ikke at skælde hende ud, men i stedet give hende masser af fysisk kontakt. Berøring sætter gang i en masser processer i hendes lille krop og får hende til at slappe af. Det er med til at danne nogle forbindelser i hendes hjerne, som på sigt vil gøre at hun bedre kan bevare roen og overblikket, men det er noget som tager tid (år) og I er kun i begyndelsesfasen ... :o)
Prøv også om I kan få hende til at hjælpe til, når hun f.eks. skal skiftes så bed hende om at løfte numsen, prøve at komme lidt creme på selv osv. så hun føler hun er en del af det der foregår. Det samme med tandbørsten, prøv at guide hende så hun selv får lov til at komme lidt tandpasta på osv. Hendes protest handler nemlig ofte om at hun gerne vil selv.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske