Brev:
Hidsighedsanfald
5. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Hidsighedsanfald
Hej Helen.
Silje er blevet en lille bestemt dame. Vi kæmper med hidsighedsanfald, hvor hun bla. bare går fuldstændig amok på puslepuden. Skriger og sparker, når vi lægger hende ned for at skifte ble. Vores tandbørstning er et rent helvede. Vi startede ellers godt med tandbørste-sang og roligt regime omkring dette. Men nu hvor hun også har fortænder i overmunden, er der gået helt ged i det. Vi bliver nu nødt til at holde hende så blidt som muligt, men hun kæmper og skriger og sparker, så vi nærmest føler det er et overgreb. Hvis hun ikke får lov til at pille ved ting på bordet eller hvis vi siger nej, har vi samme situation. Det er helt vildt.
Vi regner med, hun nu er inde i en udvikling af sin egen vilje, men det vi er i tvivl om er, hvordan vi skal gribe det an. Indtil videre har vi, når hun skriger og sparker, taget hende op og trøstet hende. Nogle gange bliver det værre af det, hvor hun kæmper sig ud af vores favn. Sætter vi hende på gulvet igen, bliver det endnu værre. Uha uha! Andre gange virker det, hvis vi afleder hende med spændende ting på værelset. Vi synes jo, når hun får disse "anfald" at hun skal beroliges, så hun ligesom kan "falde lidt ned" og få ro på sig selv igen.
Vi skælder hende aldrig ud, når hun bliver hidsig. Vi taler blidt og roligt til hende og holder om hende. Giver hende også andet at lege med, hvis der er noget hun ikke må pille ved osv. Er det en god måde, el. kan vi gøre andre ting?
Det vi nemlig er bange for er at vi forkæler den adfærd med kærtegn. Er det bedst at ignorere, aflede eller? Selvfølgelig er hidsigheden værre når hun er træt. Det ved vi med sikkerhed hænger sammen:)
Godt nytår og tak for dit svar.
Maiken