Svar: Må vores barn sove med sutteklud?
5. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Der er jo aldrig nogen garantier her i livet og jeg kan derfor ikke sige, hvorvidt der vil ske din dreng noget eller ej ...
Det er naturligvis vigtigt at overveje hvor tæt kluden ligger ved hans ansigt og hvorvidt han selv vil kunne fjerne den, dreje hovedet eller lignende, hvis han har behov for det, for bedre at kunne få luft. Kan han ikke dette, så er det naturligvis for farligt.
Når det er sagt, er netop en sutteklud ved ansigtet ofte tryghedsgivende for barnet og giver den ro der skal til, for at barnet sover godt.
Det er naturligvis risikoen for vuggedød man er bekymret for og det gælder her at børn ikke må svøbes eller pakkes tæt ind i dyner eller tæpper, ligesom lammeskind frarådes som liggeunderlag under søvn inden døre. Barnet skal være varmt, men aldrig svedigt og det er vigtigt at barnet har mulighed for at komme af med sin overskydende varme. Barnet skal kunne trække vejret frit og temperaturen i barnets næse og svælg må ikke blive forhøjet fordi barnet ikke kan trække vejret på grund af en klud ... Så naturligvis har din mor ret, - man skal tænke sig om.
Det er jo altid en opvejning af fordele og ulemper og taler man om vuggedød så er risikoen jo mindre og mindre jo ældre jeres dreng bliver, jo mere mobil bliver han jo også. Det lyder fint at tilbyde ham en sutteklud at putte med og falde i søvn med, det er en tryg og gode sovevane for ham og han trives rigtig godt med det. Men når det er sagt, så er det også rigtig fint at du tjekker ham, fjerner kluden når han er faldet i søvn osv. som du beskriver.
Så I har ret begge to, man skal tænke sig om, for vuggedød er en realitet som desværre sker for nogen og det er jo forfærdeligt. Men modsat, skal man heller ikke være panisk og skal naturligvis gøre det der giver alle tryghed, ro og god søvn og så må man tage sig sine forholdsregler, f.eks. bruge kluden til putning og fjerne den når barnet er faldet i søvn.
Håber mine tanker hjælper lidt på vej. Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske