Svar: Grædert, når hun skal lægges til at sove
5. januar 2009
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tillykke med den lille pige og velkommen til:o)
De fleste børn falder bedst til ro og sover bedst, hvis de får mad og derefter puttes, men nogle børn gør som din datter - vågner, spiser, leger og puttes og det er helt okay. Faktisk er det en rytme som er rigtig god senere hen, fordi barnet naturligt ikke lærer kun at kunne sove med bryst eller flaske i munden. Der er noget relevant i at lære barnet at sove uden.
Netop metoden med sove, spise, lege, sove bliver beskrevet i bogen "Sov godt - en guide til forældre med små børn" af Dr. Harry Zehnwirth, som du finder i min bogguide under 'børns søvn'. Med til denne bog hører også en CD med forskellige lyde fra nærmiljøet, som kan hjælpe barnet med at koble lidt fra og slappe af - måske er det derfor netop det du søger. Prøv at læse lidt om det.
Med hensyn til om barnet melder sig selv og vil spise, når det er sulten, så i princippet ja. Men nogle børn har rigtig svært ved at mærke når de er sultne og når de er mætte, ligesom de også har rigtig svært ved at fornemme hvornår de er trætte og hvornår de skal opleve. Og nogle gange må man som forældre derfor tage lidt over. I forhold til mad, så skal nogle børn nødes lidt - de starter måske med at afvise bryst eller flaske, men hvis man så går afsides med dem, lægger sig, forsøger lidt igen osv. så lapper de pludselig i sig med velbehag. Det samme, når de er trætte. De har rigtig svært ved at overgive sig, men når de så svøbes, skærmes og lulles til ro, så falder de i søvn og det var tydeligvis det de havde behov for.
Hvis man har et barn som på den måde sender lidt utydelige signaler, så bliver man naturligvis frustreret som forældre. Det kan hurtigt virke som om at man forsøger alt og intet virker og man bliver i tvivl om hvorvidt det nu er det rigtige man gør.
Hvorvidt din datter her behov for ekstra mælk inden hun skal sove eller trives bedst med bare at få mælk, når hun vågner fra en lur er svært for mig at vurdere herfra hvor jeg sidder. Du må her se på hvordan hun trives og virker. Hvis hun tager godt på i vægt, så får hun tilsyneladende hvad hun har behov for. Så må det være et tilbud, du kan tilbyde brystet eller supplere med en flaske og siger hun nej, så må du tro på at hun ikke har det behov. Modsat, hvis hun generelt afviser brystet eller flasken og ikke tager særlig meget på, så skal du nok forsøge at nøde hende lidt ekstra - ikke presse hende, for så virker det modsat, men bevare roen og prøve igen, rolige omgivelser, forsøge forskellige steder, siddende, liggende osv. for at se om ikke hun så alligevel gerne vil.
Du skriver at hun hele tiden har ligget i toppen af vægtkurverne og det tyder jo på at lillepigen fint får sit behov dækket og at du således må gå ud fra at hun fint kan regulere det selv. Hvis du tilbyder så siger hun jatak, hvis hun har behov og nejtak, hvis hun ikke behøver.
Med hensyn til at bøvse så er det lidt forskelligt hvordan børn har det med dette. Det er en god idé at få hende til at bøvse efter et måltid i løbet af dagen, men hvis hun om natten bare falder i søvn og ikke virker til at reagere på luft i maven eller have behov for at bøvse så lad hende sove. Der skal så vidt muligt være ro på om natten, så hun lærer at sove der og ikke rumstere for meget rundt på det tidspunkt.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske