Brev:
Grædert, når hun skal lægges til at sove
5. januar 2009
Alder:
2 mdr.
Grædert, når hun skal lægges til at sove
Hej Helen
Jeg har læst mange af indlæggene i brevkassen og dine gode svar, men synes alligevel at jeg sidder tilbage med nogle ubevarede spørgsmål..
Vores primære problem er at vores 11 uger gamle datter de sidste par uger er begyndt at græde/skrige meget voldsomt, når hun skal lægges til at sove. Vi har prøvet at lægge hende på forskellige tidspunkter når hun viser træthedstegn (gaber, gnider sig i øjene, klynker, smågræder), men lige meget hjælper det.. Værst er det dog om aftenen og når hun skal sove i sin egen seng. Det går bedre, når jeg om dagen lægger hende i voksiposen, og hun kommer ned i barnevognen, selv om hun også her græder/skriger meget (indtil hun mærker den vuggende bevægelse) og der også her kan gå et stykke tid før hun falder hen.
Det skal siges at hun har været (og måske stadig er?) midt i et udviklingsspring. Hun er tydeligt blevet meget mere bevidst og vågen, og vil rigtig gerne lege, pludre, smile osv. – men bliver tydeligvis også hurtigt træt. Så det er klart at vi skal finde en måde, vi kan hjælpe hende til at finde ro på, specielt om aftenen. Spørgsmålet er bare lige hvordan….
Jeg kan desværre ikke bruge den metode, du tidligere har beskrevet i brevkassen, med svøbning, amning og putning, da hun aldrig vil ammes før hun puttes. Hun spiser kun, når hun lige er vågnet efter en længere lur (2-3 gange om dagen) og om natten (hvor der ikke er problemer med gråd) – også selv om jeg sætter mig afsides med hende og forsøger at skærme hende fra andre indtryk.
Jeg har været meget i tvivl om hun fik mælk nok og om jeg havde mælk nok, da hun indimellem kan blive meget gal, hvis jeg tilbyder hende brystet. Men da hun ikke spise ret meget, hvis vi tilbyder hende en flaske, tror jeg ikke at det er det, der er problemet. Dog synes jeg generelt ikke, at jeg kan få hende til at spise ret meget om aftenen - som regel kun lidt på flaske og en smule hos mig.
Nå, men tilbage til problemet med at vores datter græder meget ulykkeligt og hidsigt med nedadvendte mundviger og tårer, når hun ikke kan finde ro. Tager vi hende op og går rundt med hende udsætter det gråden lidt, men det forhindrer den ikke i at komme, udskyder den blot lidt og gør den om muligt endnu værre. Tager vi hende op og vugger hende, f.eks. liggende i vore arme mens vi sidder på en bold og hopper (ofte skal der ret eget til) falder hun som regel hen, men hun stritter meget imod og virker meget ulykkelig de første ca. 5 min. mens det står på. Samtidig er det meget opslidende for os, da hun virker helt utrøstelig og man skal virkelig tro på det for at blive siddende...
Vi synes ikke det virker hensigtsmæssigt at hun skal hoppes/vugges i søvn, og slet ikke når det alligevel medfører voldsom gråd. Vi har derfor brug for at finde en anden løsning og overvejer at begynde at putte hende i sin seng, og så simpelthen lade hende blive liggende der, mens hun græder, og så sidde ved siden af og forsøge at berolige hende til hun falder i søvn, men er det en ok metode? Er det bedre at vænne hende til at blive vugget i voksipose eller lignende? Eller hvad kan du anbefale med et barn, der reagerer som vores?
Jeg vil også gerne høre dit bud på, om du tror vores problemer med putningen hænger sammen med at jeg ikke kan amme hende inden hun skal sove? Findes der evt. en måde at ændre den rytme på eller er det meget normalt at spædbørn først vil spise, når de er rigtig sultne? Jeg har hele tiden hørt fra sundshedsplejerske m.v. at barnet vil melde sig selv, når det er sultent - og det skal jeg vel blive ved med at tro på?
Jeg er selvfølgelig bekymret for hende - og om gråden kan skyldes andet end (over)træthed (smerter? sult?). Tror du det er tilfældet? Jeg har ikke fået hende vejet i et par uger, men hun har hele tiden trivedes fint og ligget i toppen af vækstkurven på amning udelukkende, og det virker heller ikke som om hun har tabt sig.
Mit sidste spørgsmål er i en lidt anden boldgade. Er det vigtigt at man får barnet til at bøvse eller er det ok at lade barnet sove, når det har spist? Jeg frygter nemlig tit at komme til at vægge hende, fx om aftenen eller natten, hvor vi lige har kæmpet længe med gråden, men hvis det giver maveproblemer er det selvfølgelig kun en stakket frist...
Med venlig hilsen
en bekymret mor