Svar: Hvor grovt må det være?
5. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :o)
Din datter må gerne få groft brød, men det er vigtigt stadig at vælge groft brød uden hele kerner. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Det er lettere for hendes mave at fordøje brød uden hele kerner, så får hun glæde af de fibre hun indtager. Hvis hun får for mange hele kerner, så vil de gå igennem systemet uden at blive nedbrudt og hun vil få løs afføring. Prøv derfor fortsat at vælge brød, som er 'tungt' i det, når man holder det i hånden, man kan næsten mærke om der er godt med fibre og se på fiberindholdet mere end på kerner.
Det samme gælder grøntsager - det er fortsat rigtig vigtigt at du tilbyder din datter kogte grøntsager og meget gerne både til frokost og om aftenen. ligesom hun også stadig skal have forskellige fedtstoffer - maden må ikke blive for fedtfattig. Giv hende stadig fedt i grød og mos, giv hende fisk og forskellig fiskepålæg, give hende sovs osv.
Til frokost kan du ved siden af rugbrøddet give hende kogte grøntsager som ærter, gulerod, majs - det hjælper hende også til at øve pincetgreb. Også rød peberfrugt, avokado, tomat, agurk osv. kan hun få. Hun må også gerne få kartoffelbåde eller lignende rester fra aftensmaden, det kan også være pastaskruer eller hvad du nu har.
Grøntsagsmos kan også bruges som smørbar pålæg og på den måde kan du få lidt ekstra grøntsager i hende. Du kan lave f.eks. avokadomos, ærtemos eller broccolimos, krydre med en lille smule løg, timian, oregano, som du nu synes smager godt.
Fisk er som sagt vigtigt og du kan give hende makrel, rognguf, sildepostej og lignende til frokost på brødet. Du kan give hende ½ hårdkogt æg en gang imellem. Muligheder er der masser af, men vælg fortsat ting som hun med sikkerhed kan tygge sig igennem. De fleste børn er 1½ år inden de begynder at kunne tygge grovere brød :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt idé til lidt fornyelse i madplanen :o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske