Svar: Søn på 4 år siger 'Nej jeg må ikke'
22. april 2004
Alder:
4 år
Kære Ina
Det er aldrig uden konflikter at have et barn og især med børn der i kraft af deres alder efterhånden kan mange ting (også verbalt), kan det være svært.
Om man må sige nej og hvor tit eller hvordan man siger nej, er meget naturlige spørgsmål, når man taler opdragelse.
Jeg tror det altid er vigtigt at lytte til barnet og også gentage det barnet vil, så det hører at man har forstået, hvad det vil. I stedet for at sige 'Nej, vi skal spise først', så nej kommer først og altså er det din søn hører, så kan du prøve at bytte om og sige 'Ja, når vi har spist, må du se tegne film'.
Når man siger nej, så skal man også altid overveje, hvorfor man siger nej. Nogle gange er et nej nødvendigt, men andre gange skal man overveje, hvad der er i vejen for at barnet får lov. En dag kan hurtigt blive fyldt med en masse forbud og man synes ikke at man har gjort andet end at skælde ud og sige nej, dagen lang. Men jeg tror at hvis barnet oplever at få ja engang imellem, så vil det også lettere kunne respektere et nej.
Man skal som forældre heller ikke være bange for at sige nej. Hvis man ved at et nej er det rigtige i situation, så skal man sige det og holde fast i dette. Det kan godt være at barnet bliver vred eller frusteret, men børn skal også lære at håndtere den frustration, der følger med når man ikke altid kan det man gerne vil.
Et frustreret barn skal dog også forståes og her må man så igen sige til barnet 'jeg forstår godt at du bliver vred eller ked af det, men jeg vil ikke have det'. På den måde imødekommer man sit barn og viser at man forstår det og giver plads til det. Viser at man godt kan rumme barnets følelser og ikke bare kommer med en bemærkning som 'hold dog op med at skabe dig' eller 'jeg vil ikke tale med dig, når du er sådan'.
I en alder af fire år kan du ikke regne med at din søn kan overholde en aftale. Det er altid en god idé at komme med en forklaring, men det skal være en kort forklaring og man skal ikke tro at barnet forstår det, eller synes det er retfærdigt. Det kan f.eks. virke dybt uretfæridt at man ikke må få en is, når man skal have aftensmad lige om lidt. Barnet forstår godt forklaringen men synes ikke det er i orden. I disse situationer kan man så tilbyde barnet lidt frugt eller gulerod i stedet for. Ikke for at aflede barnet med simpelthen for at lære barnet at der findes alternativer.
Nemt er det bestemt ikke, men jeg håber at lidt af mine tanker kan hjælpe dig videre frem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske