Svar: Skemad og øgning af mælkeproduktion
4. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det er korrekt at mælkeproduktionen især øges ved at tilbyde brystet hyppigere. Det betyder, at det giver mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver 4 time.
At amme fra begge bryster har også en effekt i forhold til at øge mælkemængden. Ved at amme fra begge bryster, stimuleres begge bryster jo hyppigere. Hvis man kun ammer fra den ene side og f.eks. ammer hver 3 time, så vil der jo alt andet lige gå 6 timer imellem at barnet stimulerer hvert enkelt bryst, hvor der kun går 3 timer imellem, hvis barnet stimulerer begge bryster.
Derudover kan det også øge mælkemængden yderligere, hvis man kan stimulere begge bryster samtidig. Det vil sige f.eks. malke ud på det ene bryst imens barnet dier ved det andet bryst eller ved at bruge en brystpumpe med dobbeltaggregat.
I forhold til øgning af skemad, så lyder det som om at din dreng er kommet rigtig fint igang og ikke har problemer med at finde ud af teknikken. Det lyder også som om at han er rigtig glad for maden og trives med at få det. Derfor er det helt fint, hvis du øger ham i mængde nu. Når han kan spise en lille dl. så vil det være fint at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt. Det er således bedre at han spiser 3/4 dl gange 2 efterfulgt af mælk fremfor 1½ dl. og der ikke er plads til mælken bagefter.
Det er en god idé at bibeholde lidt af det han kender, når du introducerer noget nyt, så han ikke bombarderes med nye fødevarer hele tiden. Det vil sige bibeholde f.eks. majsgrød med æblemos til frokost, når du introducerer grønsager om aftenen og så bibeholde de kendte grøntsager, når du introducerer nye grødtyper om dagen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske