Brev:
Skemad og øgning af mælkeproduktion
4. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Skemad og øgning af mælkeproduktion
Kære Helen
Tusind tak for dit forrige svar ang. opstart på skemad. Vores dreng er nu 5 måneder og vi har de sidste 3 dage givet ham lidt majsgrød smagt til med fint æblemos om formiddagen, kun 4-5 tsk som du skrev. Han elsker grøden:-) Åbner munden og vil selvfølgelig selv gerne styre skeen;-) Han får også lidt vand fra kop.
Jeg skrev tidligere, at jeg var bange for, at jeg ikke havde mælk nok til ham om aftenen og om det var nødvendigt at supplere med MME. Jeg havde et par gange forsøgt at give MME om aftenen men efter ca. 15-20 ml var han faldet til ro. Men nu er han bare rigtig sulten om aftenen! I går ammede jeg ham som jeg plejer og han virkede rimelig mæt men kunne ikke få ham til at falde til ro i sin seng, hvor han småpjevsede. Jeg ammede ham så igen, og jeg havde nok mælk til at stille hans sult, og nu kunne han falde i søvn. Her til aften (kl. 19) var han meget utilfreds efter, at han havde tømt begge bryster… som om der ikke var nok:-( Kl. 16 havde han også fået fra begge bryster. Da han stadig virkede sulten tilbød jeg ham MME fra flaske og han drak hurtigt 130 ml!
Jeg ammer ham 6 gange om dagen.
Mine spørgsmål er:
1. Mælkeproduktionen kan øges ved at tilbyde ham brystet hyppigere, skriver du. Har det samme effekt, hvis jeg tilbyder ham begge bryster hver gang, eller er det antal amninger, der øger produktionen?
2. Hvor lang tid skal jeg nøjes med at tilbyde ham 4-5 tsk grød? Altså hvor længe skal smagsprøve-perioden vare?
Venlig hilsen
Rikke