Svar: Tanker om sovevaner
4. januar 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Stine
Det lyder ganske rigtigt at dine drenge kun bør sove 2-2½ time i løbet af dagen, for at de også er til at putte om aftenen og er i stand til at sove en mere sammenhængende og bedre nattesøvn.
Som udgangspunkt skal børn naturligvis ikke vækkes. Børn sover når de er trætte og derfor har de behov for at sove, når de sover. Ligesom børn også naturligt vågner, når de ikke behøver sove mere. MEN det er også sådan, at vi alle har det, der hedder den cirkadiske rytme, eller vores indre ur. Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer.
Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Rytmen påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Det har naturligvis også noget at sige, hvordan og hvor meget barnet sovet i løbet af dagen. Vi har brug for at sove en vis mængde tid og at være vågne i en vis mængde tid og som sagt, vil vi sove, når vi er trætte og vågne, når vi ikke har behov for at sove mere. Det er også rigtigt at rytmen kan variere fra person til person, så nogle er B-mennesker og andre er A-mennesker (Ugler og Lærker). Det er også sådan at der er forskel på søvnbehov, nogle sover rigtig meget, og andre klarer sig fint med meget få timers søvn.
Hvis man har et barn, der har en rytme med at sove 4 timer i løbet af dagen og derfor sover en kortere nattesøvn og naturligt går sent i seng - så er det sådan barnets rytme er. Det er jo i princippet fint nok, barnet får jo sit søvnbehov dækket på den måde og trives med dette. Problemet opstår fordi det ikke passer med den rytme man som forældre har, hvilket jeg synes er helt reelt og det betyder derfor ikke, at man ikke kan gøre noget for at ændre på det. Det er jo ikke et spørgsmål om at kun barnets rytme skal fungere - det er et spørgsmål om at hele jeres lille familie skal fungere og når og hvis man vil ændre på den cirkadiske rytme, så er det vigtigt at gøre det hele dagen igennem og derfor er det nogle gange nødvendigt at vække barnet fra lur.
Derfor er jeg helt enig med din sundhedsplejerske og den rytme du beskriver lyder rigtig fin i forhold til drengenes alder, udvikling og behov. Det kan være relevant at indføre lidt flere mellemmåltider og på den måde få fyldt lidt ekstra i dem, så de stille og roligt kan undvære flasken. Men ellers lyder det som om at flasken stadig har stor betydning og at det er lige tidligt nok at fjerne den helt. Prøv i stedet om du kan skære indholdet ned stille og roligt, så de får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
- og ellers tænker jeg at det jo er vand du giver i flasken om natten, så i takt med at de bliver ældre kan vandet måske erstattes af en kop vand af en kop. Det lyder jo som om at det især er den ene dreng som har behov, så mon ikke han vokser sig parat i løbet af de næste par måneder :o)
Det vil være en god idé at du lærer dem at falde i søvn uden at have flasken i munden. De skal altså lære at falde i søvn uden denne afhængighed, det vil på sigt også hjælpe til at komme videre i søvnen om natten.
Du må forsøge at putte ham med en klud eller puttebamse fast, så selvom han ikke tager den til sig og putter med den, så indgår den alligevel fast i ritualet og vil tilsidst måske kunne gøre det ud for dig eller flasken. Det vil være dejligt for ham at have den med, når han på et tidspunkt skal passes og puttes af andre.
Med hensyn til at sove en gang dagligt, så vil man normalt opleve at barnet vægrer sig mod at skulle sove formiddagslur, at de simpelthen bliver sværere at putte. Så kan man begynde at give en lidt længere middagslur i stedet.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske