Brev:
Tanker om sovevaner
4. januar 2009
Alder:
14 mdr.
Tanker om sovevaner
Hej Helen
Så skriver jeg til dig igen. Nu er tvillingerne blevet 14 mdr gammel (født 7 uger for tidligt, hvis man stadigvæk regner det med) og det går rigtig godt sådan da.
Vi har haft nogle problemer med at de ingen soverytme har, men det har de jo aldrig haft. Også at de stod op mellem 4-5 om morgen nogle dejlige lærke børn.
Dette har vi så brugt hele juleferien på at ændre efter at vi har snakket med en sundhedsplejerske og det vidste sig at de sov for meget i løbet af dagen.
Nu ser deres rytme således ud.
ca. 6 står op
6.30 morgenmad
mellem 8-10 får de 1 times lur og bliver vækket
11- 11.30 frokost
13-13.30 næste lur og bliver vækket 15-15.15
17-17.30 aftensmad
19 Godnat med flaske mme.
Det går fint med den nye rytme, men jeg har gjort mig nogle tanker omkring det med at vække dem. Det synes jeg jo ikke man skal, hvad tænker du? Har også brugt dit råd fra andre breve med ikke at sove efter kl 15 er det rigtigt det jeg gør?
Et andet problem er at den ene tvilling ikke bruger, sut, klud bamse eller noget jeg har prøvet alt for at give ham et tryghedsobjekt, men det eneste der dur er hans sutflaske eller mig. Så tiltider kan det være svært at putte ham, det har hjulpet at vi har meget faste putte ritualer, også ellers står derinde til han falder i søvn, men han vågner om natten og falder også i søvn igen, hvis han får sutflasken med vand. men det kunne jo være rart hvis han ville sove hele natten ligesom sin bror. Nogen forslag? tænker du måske siger at vi skal droppe de sutteflasker om natten men hvordan?
Den sidste ting jeg har tænkt på hvornår og hvordan ved man om børnene er klar til kun at sove en gang.
Jeg håber du kan hjælpe mig lidt på vej med alle mine tanker omkring disse ting
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Stine og drengene