Svar: Spørgsmål om kost - 5 mdr.
4. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Det lyder bestemt ikke som om at din datter mangler noget, det lyder rigtig fint at hun spiser ½-1 dl. grød eller mos af gangen og du må gerne begynde at give hende skemad 3 gange dagligt, nu når hun bliver 6 måneder ligesom du også meget gerne må begynde med større variation af mad.
Når hun er 6 måneder kan hun få rigtig mange ting, - grovere grød (havregrød, øllebrød og flerkornsgrød) og masser af grøntsagsmos (gerne rodfrugter) og også begynde med kogt kød og fisk i mosen. Derudover kan du begynde at give hende lidt i hånden, som hun selv kan spise.
Hvis lægen har sagt at du skal give hende mme af kop, så er det naturligvis fint og du bør som udgangspunkt følge lægens anvisning. Din datter har dog fordoblet sin fødselsvægt nu hvor hun er 6 måneder gammel og det lyder rigtig fint, så jeg er ikke særlig bekymret ud fra det du fortæller :o)
Du behøver ikke længere amme hende i forlængelse af måltidet, men må gerne bare give hende skemad og mme af kop og så kan du tilbyde brystet inden hun skal puttes til lur næste gang. Det er en god idé at bruge lidt mme i grød og mos.
En plan for dagen til et 6 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mme af kop
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), forsøge med lidt frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, som hun kan sutte lidt på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos og forsøge med lidt kogt kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at sutte på. Vand eller mme af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes og kan også her tilbydes lidt blød frugt i hånden ligesom om formiddagen.
Powernappen begynde måske at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes brødskorper, agurkstænger eller lignende i hånden, vand eller mme af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Som du kan se her indgår fortsat 6 amninger dagligt ved siden af 3 måltider skemad og du behøver ikke amme mere end dette, slet ikke når din datter også får mme af kop. Hun mangler som sagt ikke noget :o)
Med hensyn til jerntilskud, så skal hun have fuld dosis jern. Du kan give hende jerntilskuddet sammen med frugtmosen om formiddagen, da jern optages bedst med frugt. Du kan give hende dråber eller købe babyfer, som kan drysses på mosen. Det er kun børn som får mindst 400ml mme dagligt, som kan undvære jern.
Væskebehovet er fortsat stort, men du må tro på at hun selv er i stand til at regulere det. Hvis du efter skemaden tilbyder brystet og hun siger fra eller dier meget kortvarigt, så er det fordi det er sådan hendes behov er, så indhenter hun ved de øvrige amninger.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske