Svar: Allomin 1 og 2 - kan Allomin 2 give forstoppelse?
4. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Julie
Allomin 1 er modermælkserstatning, der kan gives fra fødslen som hel eller delvis erstatning for modermælk, når amning ikke er muligt. Allomin 1 er således fuldgyldig, barnet kan leve udelukkende af den.
Allomin 2 er en modermælkserstatning tilpasset fra 4 måneder. Den har som du skriver et lidt højere jernindhold men ligner i øvrigt allomin 1 meget og er også nu et fuldgyldigt produkt, altså et produkt som barnet kan leve af alene (det har det ikke altid været, det har tidligere haft betegnelsen tilskudsblanding).
Allomin 2 kan være lidt mere praktisk at bruge fra 4 måneders alderen, fordi den lettere lader sig opblande i koldt vand. Den kan således bruges som drikkemælk af kop (som alternativ til sødmælk) og den er let at bruge i madlavning. Den kan også sagtens bruges som almindelig modermælkserstatning i flaske.
Ofte mætter type 2 erstatninger lidt mere end type 1. Det betyder at hvis man har et barn som spiser rigtig store mængder mælk for at blive mæt, - nogle børn kan jo uden problemer spise 1400ml i døgnet - så er det en god idé at skifte til type 2, så barnet kan spise mindre mængder og opnå samme mæthed. Andre børn spiser meget lidt og det kan knibe med at nå op på det væskebehov som skal dækkes. Nogle forældre har f.eks. rigtig svært ved at få bare 500ml mælk i deres børn. Her kan det være en fordel at bibeholde type 1 fordi barnet så måske drikker lidt mere.
Alle modermælkserstatninger kan give forstoppelse og derfor har producenterne også lavet specielle erstatninger, hvis man oplever at barnet har problemer med dette.
Man kan derfor købe grøn Allomin eller syrnet Allomin til sit barn, hvis man har problemer med forstoppelse. Syrnet Allomin er identisk med Allomin 1 bortset fra en lavere pH værdi. Det kan gives som delvis eller eneste ernæring, man kan således bruge den som det passer bedst til barnets fordøjelse.
Den bør ikke anvendes til for tidligt fødte børn, før barnet er svarende til fulde 37 graviditetsuger. Den syrnede Allomin er tilsat citronsyre, der får proteinet til at fælde ud. Det letter optagelsen i barnets tarm og derfor er den altså til børn med problemer med forstoppelse.
Nogle gange er skift af modermælkserstatning ikke nok til at holde barnets mave igang. I stedet kan man så give barnet f.eks. laktulose.
Jeg håber du hermed er blevet lidt klogere på Allomin :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske