Brev:
Mad og internationale forskelle
3. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Mad og internationale forskelle
Hej Helen,
Nicholas er nu 11½ mdr., 79cm og vejer 11,350 kg.
Efter vi ændrede Nicholas madplan og kun giver ham mad hver tredje time og fjernede en flaske MME om dagen er hans opkastninger endelig stoppet (JUBIII!!!). Han kaster kun op hvis han får MME efter antibiotika, hvilket han nu får for fjerde gang pga ørebetændelse. Er derfor stoppet med flasken om aftenen hvor han får sin medicin og giver ham istedet flasken om eftermiddagen.
Idet jeg kun har 3 måltider at eksperimentere med nye madvaner, men også kun 3 måltider til at give ham nok mad i, synes jeg det er lidt svært at introducere ham for en masse nye ting (vil gerne undgå kræsenhed senere hen).
Vi har ændret en del på hans madvaner for at undgå opkastninger, men pt ser den sådanne ud:
6.30-7.00 230 MML (Bliver lidt sur/fornærmet når flasken er tom, så overvejer at øge mængden til 270ml)
(Hvis han allerede han spist kl 6, får han lidt hvidt brød eller frugtmos omkring kl 8 i vuggestuen)
9.45: Færdigblanding grød med 120ml vand
12.45-13: Kartoffelmos med blendet grønsager og en moset kødbolle eller anden slags kød som er blendet. Han kan ikke lide kødsovs hvis det íkke er blendet. (I weekenderne er vi begyndt at give ham toastbrød med smøreost, æggesalat, cheddar cheese, frisk frugt, frikadelle). Jeg kan ikke få alm rugbrød her på Cypern, men har set jeg kan få noget med kerner hvilket er friskbagt. hvornår må han få kernet rugbrød?
kl 15.45: 230ml MME
18.30-19: Kartoffelmos med blendet grønsager og en moset kødbolle eller anden slags kød som er blendet. Evt. frisk frugt hvis han er mere sulten. (hvis min mand er tidligt nok hjemme og vi spiser medens Nicholas er vågen, får han smagsprøver af vores mad)
Han sover fint uden flaske om aftenen og vågner ikke og "spørger" om mad i løbet af natten.
Han er meget nysgerrig og vi tilbyder ham smagsprøver i løbet af dagen, hvis vi selv spiser noget han også kan spise. Han er meget glad for mad og elsker at spise og prøve nye ting. Han er ikke glad for pasta og ris og derfor giver vi ham kun kartofler. Min mand er lidt nervøs for at det ikke er godt med alle de kartofler... Jeg synes ikke det kan være et problem... Kartofler og grønsager er jo sunde og fulde af vitaminer...
Hvad synes du? skal vi prøve at give ham mere pasta eller ris? (Han elsker altså virkelig sin kartoffelmos.. Man kan virkelig se han nyder at spise det! :) )
Vi giver ham en del riskager med æblesmag (Specielt for børn, mærket ORGANIX) Dem er han helt vilde med og får 2-6 om dagen (de er 2 cm i diameter, så ikke vildt store)
Min forældre kommer til hans et års fødselsdag og der har jeg bedt dem om at købe en masse rugbrød med, leverpostej, sildepostej, ostehaps osv. Vil også gerne ha at han skal kunne lide danske madvarer, men jeg kan jo ikke altid have madforsyninger sendt herned. Har du et forslag til alternativer til rugbrødsmader?
En anden ting... Jeg er meget forvirret over hvad der er bedst for min søn vedr mælk. Hernede siger de at man skal give MME, og intet komælk til de 1 år og fra 1 år må jeg starte med sødmælk. Tror nok de siger vi skal forsætte et godt stykke tid endnu med MME samtidigt med mælk. I DK siger man at vi skal starte med sødmælk før 1 år og skifte til letmælk efter 1 år og stoppe helt med MME. Hvordan ved man hvem man skal lytte til? Hvorfor har forskellige EU lande forskellige guidelines. Det må da være det samme der er gældende for alle babyer, selvom man har forskellig nationalitet!?
Jeg har prøvet at give Nicholas sødmælk af kop, men det kan han godt nok ikke lide. Han elsker vand og drikker fint af kop. Hvordan lærer jeg ham at drikke komælk?
Hvornår skal jeg begynde at give ham vitamin piller/dråber? Han får Babyfer i sin grød, som du anbefalede i dit sidste svar pga hans lave jern. Kan du anbefale nogle vitamin piller/dråber jeg kan få mine forældre til at købe med eller evt et international mærke, som jeg måske kan købe her?
Hvornår må Nicholas spise 100% det samme som os mht til salt, sukker, krydderier osv?
På forhånd tak for din hjælp...
Hilsen
Pia fra Cypern