Svar: Hvilken slags sovs?
3. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er bestemt ikke et mærkeligt spørgsmål :o)
Smørsovs er altid en god idé, det giver jo både lidt smag og lidt ekstra fedtstof. En god begyndersovs behøver ikke smage af så meget og kan være meget simpel, hvor de lidt større børn, som er begyndt at kunne tygge lidt bedre og som er godt igang med familiemaden, sagtens kan tilbydes almindelig sovs, f.eks. kødsovs, millionbøf, karrysovs eller almindelig brun sovs (igen naturligvis ikke for stærkt krydret).
En nem sovs til barnet kan laves ved at bruge lidt af kogevandet fra kød/fisk og grøntsager og tilsætte jævning lavet af majsstivelse og lidt fedtstof:
1 dl kogende kød- og grøntsagsvand jævnes med 1 tsk. majsstivelse rørt op med 2 spsk. koldt vand. Sovsen koges herefter 1 minuts tid og tilsættes fedtstof, hvis der ikke er tilsat fedtstof i selve mosen. Der kan tilsættes kogte tomater eller lignende til sovsen, hvis man ønsker at give den lidt mere smag.
Almindelig tomatsovs kan også bruges, det kan være lidt af den sovs I selv skal spise, når I f.eks. laver pasta med kødsovs:
Hakkede tomater, lidt løg, hvidløg, timian, oregano osv. Til 6 måneders børn kan det være en fordel at blende løg, hvidløg og tomater med stavblender, og derefter tilsætte krydderier, hvor de lidt større børn godt kan spise kødsovsen som den er.
Så børn må fra 6 måneders alderen gerne få lidt sovs, der både kan give smag og energiberige på grund af lidt ekstra fedtindhold og så kan sovs også være med til at smøre og gøre maden lidt lettere at spise. Hold igen med salt og peber og de meget stærke krydderier.
Fortsat god appetit :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske