Svar: A38 eller tykmælk
3. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lea
Anbefalingerne omkring lidt sødmælk af kop eller via maden fra 6 måneders alderen, handler om at barnet kan begynde at få lidt mere familiemad. Det vil sige, at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos med sødmælk eller laver lidt sovs til aftensmaden, så kan din dreng og du spise det samme.
Du kan også bruge lidt sødmælk i grød og mos, give en lille smule sødmælk af kop eller give din dreng lidt A38 eller tykmælk hvis han har lidt diarré eller lignende, men jeg synes ikke du skal give ham det dagligt. Det anbefales at børn først fra 9 måneders alderen får mere komælk og generelt skiller vi os i Danmark ud fra andre lande på dette punkt. Mange lande anbefaler først komælk fra 12 måneders alderen og indtil da kun modermælk eller modermælkserstatning. Så hold tilbuddet om komælk på et minimum.
Det er langt bedre for Matthes at få grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost og nu hvor han er 6 måneder kan han få rigtig mange ting. Skal det være hurtigt og praktisk kan du købe grøntsagsmos på glas som bare skal varmes :o) Det er stadig et bedre alternativ end yoghurt i forhold til hans alder.
Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske