Svar: Modermælkserstatning i mad - er det nok?
3. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lea
Ja, det gør noget. Man kan ikke bare tilsætte mælk i maden og så regne med at det dækker behovet. Det er jo ikke kun et spørgsmål om at din dreng skal indtage mælk, men også om at hans væske behov skal dækkes og med den alder han har, vil de fleste børn have behov for ca 1000ml væske i døgnet. Dette naturligvis varierende lidt afhængigt af barnets størrelse, men ofte skal man regne med dette.
Der er derfor forskel på hvorvidt mælken tilbydes via maden eller via bryst eller flaske og det ene udelukker ikke det andet.
Når man ammer, så ved man jo aldrig præcist hvor meget barnet får og derfor må det være et tilbud og så må man tro på at barnet selv er i stand til at sige til og fra efter behov. Når man giver flaske, så ved man præcist hvor meget barnet drikker og kan derfor bedre vurdere, hvor mange flasker barnet har behov for.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen som sagt have behov for mellem 800-1000ml mælk ved siden af skemaden, den mælk der indgår i skemaden og det vand de kan drikke af kop. Det svarer normalt til at man skal amme eller give flaske 5-6 gange ved siden af skemad.
Hvis man giver flaske og har et barn som konsekvent drikker 200ml af flasken, så ved man dog at indtaget af mælk er stort og trives barnet med 4 flasker dagligt og dermed 800ml som gives f.eks. morgen, eftermiddag, aften og sen aften, så behøver man naturligvis ikke følge efter med mælk i forbindelse med skemaden.
Jeg håber ovenstående giver lidt mere klarhed, fortsat held og lykke :o) Rigtig godt nytår til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske